Måndag

Så var det ny vecka igen!
Igår var vi en sväng till Bfors för lite oljebyte o mat!
Åkte en sväng till Kalix för att lämna ungarnas tv som gått sönder, passade på att kolla lite kläder på Domus!
75% rea hade dem på barnkläder o även vissa tennisskor!
Fyndade skor till R för 34 kr, ett par byxor för 31 o en tröja för samma pris!
Tyvärr fanns det inga kläder som passade fröken My men har lovat henne en shoppingtur till Luleå när jag jobbat färdigt så hon var inte så himla lessen!
Hon fick sig ett par nya tennisskor iallafall så hon var nöjd med det*ler*

När vi kom hem igår så började jag må superilla o gick på toan o kräktes, sen rasade jag i säng o somnade för natten, klockan var då 19,30!!
Vet inte om det var några dåliga korvar hos L som jag åt eller vad, men idag var jag i bättre form iallafall!


Idag har jag varit o jobbat som vanligt!!
Har haft en liten picknick med ungarna på altanen när jag kom hem, fikade lite kakor, dricka o melon *mums*.
Till middag idag åt vi karrekotletter o färskpotatis (som vi fått av grannen Margit*tack*)*mumsigt*, jag tog även mig en liten sillbit till!

Efter maten skulle Siri tvätta sina händer o mun, såg att även hennes fötter var smutsiga så jag skulle tvätta av dem oxå, sen slutade det hela så här*ler*
Siri bus
roligt verkar hon ha iallafall!!
Hon älskar att bada så när man får doppa fötter så doppar man gärna hela Siri!!

Nu ska jag börja tvätta resten av ungarna oxå!
Ha en trevlig kväll

Heldag på sjön

Igår var vi ut på sjön med mamma, Kjell, Peter, Marika, Linus och Benita.

Mamma o Kjell hade ordnat skattjakt för barnen, det började med att vi hittade flaskpost när vi var på väg ut från båthamnen!
Peter har flaskpost
kartkollning
My o Peter jämför sina kartor för att sen titta på sjökortet vilken ö det kunde vara,
ön hette Benknotaön ( heter Kaitta på riktigt)!
Väl framme där var det landstigning o skattletning!
skattletning


Efter att vi hade tittat våra skatter bar det iväg till Sandskär!
Båtförare R
Robin fick vara kapten på lilla båten ett tag!
Siri sover på stranden
Siri somnade i båten på väg ut till Sandskär o fick fortsätta sova en stund på stranden.
Sen var alla hungriga så vi packade upp maten mamma hade med, vi fick kyckling i pitabröd med sallad, potatissallad o dressing*mums*.
Lunchpaus
Här väntas det på mat!
SiriStrandbusMy badar i S
Sen var det lite bus o badande!
När vi var på stranden kom turbåten Bosmina ll som skulle plocka upp vandrare
Turbåten Bosmina II

Sen packade vi barnen o gubbarna i båtarna o Marika, mamma o jag begav oss på vandring från norra sidan till södra på Sandkär. En jättefin tur på ca 5 km.


När vi åkte hem hade vi några lite mindre kaptener på båten


Vi stannade vid Klubbarna för att testa fiskelyckan,

fast det nappade inget!

småbrudar
Småtjejerna hade fullt upp med sina aktiviteter på båten, satt ibland o pratade med varandra o verkade ha jättekul fast ingen annan förstod vad dem sa till varandra*ler*.

Det blev en ganska lång dag o alla var jättetrötta när vi kom i land!

Så här såg det ut genom våran bilruta på väg hem från Seskarö
Vy från bilen
taget på bron mellan Santasaari o Revässaari!
Klockan var strax efter 23 när vi körde in på gården!
Vi packade ur bilen o sen stupade jag i säng*ler*.

Idag ska vi till Päivi en sväng o sen ska vi till Lennart!

Ha en bra dag alla


Inget nytt här

Har bara jobbat, så inget spännande har hänt här!

Idag packar jag ungarna o gubbe i bilen o far till mamma! Hoppas på bra vindar så vi kan fara ut med båten en stund!

Ha en skön dag!

Onsdag

Först liten uppdatering från förra dagen!
Har jobbat som vanligt*ler*.
Söndan när regnet kom så var gubben ute o fiskade var ganska blöt när han kom in!
 så här såg det ut när dem kom i land!!

 så här såg det ut tidigare på dan när han var ute med My o Sissela, viss skillnad eller hur!!
   
 Första bilden är My o Sissela när dem äntligen somnat*ler*, andra bilden är Siri på Robins moped med lite styrhjälp av Ella o tredje bilden är Robin som är jättestolt över en liten gädda han har i handen*ler*!

Idag har jag varit ledig så vi var en sväng till Luppio med våra gäster.
Åkte först till Ö-torneå för lite tankning o handling.
Var på loppis affären vid Nordkalottens el, hittade två glasvaser o en gunghäst (modell stor)!
Sen gick jag över till elbutiken för att köpa nån mer smak till vår Sodastream, när jag kommer in så säger kvinnan som jobbar där att hon glömde skicka med smakprover som skulle följa med maskinen så jag fick dem nu i stället*ler*. 12 olika smaker var det!!
Det klarar man ju sig med ett tag så jag tog bara en Portello smak (mest för att mamman i huset ska få*ler*)

Vi var förbi Ica oxå för att handla lite. När vi var på väg in så började My att vinka till nån, fattade inte vem hon såg först men sen upptäckte även jag Berit (Sussibussis svärmor)!
   

Sen var det vidare till Luppio! Hela vägen upp gick vi, som ni ser!!
Vi tog oss en liten fikapaus i stugan när vi hade klättrat färdigt!

Två av mina små ska sova i husvagnen i natt, får se hur det går*ler*.
Imorse vid 7 tiden hörde jag hur R trippade ut genom dörren o till husvagnen. Han hade knackat på o väckt Taru, hon hade tagit in honom o sagt att alla sover o att han skulle krypa in under täcket!
Han hade kurat ihop sig brevid henne o somnat om!! Brukar aldrig hända att han somnar om på morgonen!!!

Nu ska jag läsa andra bloggar,
ha en skön kväll


Inte idag

Har huvudvärk o är supertrött, återkommer i morron!

Lördagen

Igår kväll var Kim o Aarre på en liten fisketur, o fångsten som dem kom hem med var en liten abborre o en minigädda*ler*.
gäster
Tur var ju att gästerna hade med sig en lax så vi fick mumsa på nått!

Idag satte vi oss i bilarna o begav oss mot Ranua.
isbjörnar
Robins favoritdjur var isbjörnarna*ler*, han har en liten samling hemma på isbjörnar!

Vi missade helt häst o åsneridning för gubben var så stressad o skulle promt börja med att gå rondan runt allt innan vi gick till "husdjurs" avdelningen! Men My verkade inte så himla ledsen för det.


Vi passade på att köpa lite godis o varsitt gossedjur till barnen!

När vi kom hem så var det urpackning av bilen o sen till Kukkola för att hämta Sissela, hade lovat att hon skulle få sova över*ler*
Målartjejer
Tjejerna har målat lite, lekt en massa, o busat!
Kvällsfika
Sen var det dags för lite kvällfika!

Robin, Eemeli, Kim o Aarre har varit på en fisketur o ikväll var lyckan större!
Dem fick sig en hel påse med små abbisar, småkillarna var så stolta*ler*!

Nu ska jag ta o jaga bustjejerna i sängs,
ha en bra kväll!

Hänger väl på

 5 saker jag har i min frys:

1. Glass
2.Kycklingfilé
3.Formfranska
4.Kött
5.Grönsaker

5 saker jag har i min garderob:

1.Tröjor
2.Kjolar
3.Byxor
4.Gamla kläder
5.Nya kläder

5 saker jag har i min bil:

1.Solbrillor
2.Barnstolar
3.Cd skivor
4.Barnvagn
5.Våtservetter

5 saker jag har i min handväska:

1.Läppglans(5 olika)
2.Plånbok
3.Mobil
4.Medicin
5.Nycklar

5 personer att skicka vidare till:

1.Seija
2.Sofia
3. Syrran
4.Grannen
5.Marika
(alla behöver skaffa en egen blogg utanför L*ler*)



Äntligen fredag

Nu är jag äntligen ledig i två dar, har jobbat 8 dar i sträck! Kändes tungt i morse att kliva upp från sängen!

Idag kom äntligen våra gäster som vi väntat så länge på, speciellt barnen! Nu är det fullt bus ute på gården.

Igår efter jobbet for vi en sväng til Ö-torneå, måste se några andra affärer än bara Happis hela tiden. På vägen till Ö mötte vi en annan bloggare som var på väg hem*vinkar till Nina*.
Var o köpte min efterlängtade Sodastream, hade jubileumsfärg nu så det blev en som är silver/röd, jättefin!!

På vägen hem så stannade vi till i Luppioberget o tittade lite.
Luppio
Började regna så ungarna sökte skydd o sen vandrade vi tillbaka till bilen igen.

Stannade till i Lövheden o tittade när Kati o Robban flyttade lekstugan.
Svängde in till farfar en sväng o tittade vad han gjorde, stannade där en stund o sen föreslog han att vi skulle åka till kiosken o fika.
Där såg jag en annan bloggare, eller som My sa; det är Willes mormor o Ebbas granne*ler*.

Nu börjar jag få lite idétorka så här kommer lite bilder i stället!
Ängel 2Ängel 1
Siri med sin ängeltröja som hon fick av Peter o Marika på Pajala marknad.
M o B
Benita o My kör bil.
R o L
Robin o Linus.
87048-13
Sussa sött alla

Sova....

...snälla!!
Jag är så himla trött, o jag jobbar ännu t o m fredag innan det blir nån ledig dag.
Har inte hänt så mycket, bara jobbat o slitit hela helgen!

Nu måste man väl ändå säga att vädret inte beror på mig! Jag har jobbat hela tiden men värmen har lyst med sin frånvaro! Ganska skönt att jobba när det inte är stekhett*ler*.

Idag efter jobbet var vi in till stan o kollade lite på marknaden. Köpte bara några hårklämmor o ett par örhängen till My + lite skrot som man alltid kommer hem med!

Vi sitter här hemma o väntar på gäster. Kims moster är på väg från Åbo! Var ju meningen att vi skulle dit i sommar men verkar inte som vi hinner innan jag börjar skolan till hösten så dem kommer hit i stället!
Alltid kul när dem kommer! Ungarna älskar det, My säger att Taru är som fammo eftersom fammo är i himlen!

Nu ska jag masa mig till soffan, knapra lite huvudvärkstabletter o mysa ner mig i en grop o somna!
Ha en skön kväll

Lördag o söndag

Dagen började med lite jobb!
Sen cykeltur hem o grillning med lillebror o sambo!
Vi grillade lite kyckling, lax o diverse spett*mums*, sen hade vi en massa tillbehör oxå!

Efter maten fick vi lite lördagsgodis till efterrätt som lillebror hade köpt*mera mums*.

När gästerna hade farit hem så tog jag min bok, en filt o en kudde o gick ut på altanen o läste. Det blev lite småkyligt när solen försvann bakom träden, tur att man hade garderat sig med yllefilt!

Denna dag började utan sovmorgon som jag hade planerat in, Robin vaknade 7.15 o Kim hade nästan inte sovit nått på hela natten så jag fick masa mig upp istället!

Har varit en ganska lugn förmiddag med bara bråk två gånger mellan M o R!

Ska gå ner o duscha mig innan arbetsdagen börjar!

Ha en bra dag


Solen skiner

Jobbdag idag o solen tittar fram!
Var till mamma en tur igår!
My, Siri o jag var på promenad och det var My som skulle bestämma var vi skulle gå*ler*. Jag bromsade bara henne lite så vi inte skulle hamna på andra sidan av ön.
När vi kom ner till båthamnen så skulle fröken bestämt prova om vattnet var kallt, så av med stövlar o byxor o ner i vattnet hon gick. Sen kom hon på att man inte kan ha några kläder alls på för dem blir nog blöta, så hon klädde av sig allt o gick ner o badade!
Kommer några bilder på baderskan nån annan dag när datorn o kameran kan jobba ihop!

Efter middagen så gick vi en sväng till mormor o morfar(mina). Mormor hade hittat en liten plånbok som hon ville ge till My. Passade på att gratta mormor lite för hon fyller 83 på lördag men hon ville inte ha några gäster då för hon o morfar skulle till stan o äta middag*ler*.

Sen hem till mamma för lite tårta o fika, Sofia fyller år idag men ska inte heller ha nått kalas så vi passade på att fira lite igår istället!

Nu har jag satt gubben på gräsklipparen o själv måste jag gå o fixa lite lunch innan jag börjar jobba!

Ha en bra dag


Torsdag

Som alla säkert redan märkt pga vädret så är jag ledig även idag*ler*.
Blir ingen gräsklippning för gubben idag, han vill inte blöta ner sig o klipparen shhh
han tror nog att han smälter!

Igår var vi till Seija en sväng. Blev mycket surrande o mycket lek för ungarna. Barnen var ute o lekte när regnskuren kom men det verkade inte bekymra dem det minsta, fortsatte att dansa i regnet crazy!

På kvällen var vi till Björkfors en sväng. Ungarna passade på att mumsa i sig av Ediths smultron som växte för fullt. My klarade ganska många smultron utan någon magknip, kanske inte lika farligt med smultron som jordgubbar tänker.

Idag ska vi fara till mamma, var aldrig igår för hon var i byggbranchenmonkey.

Visst är det skönt när det regnar*ler*!
Imorron går jag på kvällspasset o sen är det arbete i 8 dagar, så misströsta inte solen kommer tillbaka!

gullig ängel

Ha en skön dag

Vilodag

Idag ska jag bara slöa mig o vila, är ledig idag o imorron. I morron ska nog gubben göra nytta på gården så man får passa på att vila idag när det regnar*ler*.

Ska fara förbi hos Seija en sväng o sen vidare till mommo om hon inte jobbar!

Ska kasta mig i duschen o sen lite lunch!

Ha en bra dag

Tisdag

Har jobbat både igår o idag.
Igår kväll fick jag ett tokryck o förberedde för dagens middag, köttsoppa*mums*. Delade, skalade o hackade allt som skulle bli till soppa, sen var det bara för min man idag att slänga allt i grytan. Jag tog oxå o kokade lite saft av rabarber o svarta vinbär!

Idag när jag kom från jobbet så hade My fått utegångsförbud av Kim, hon hade rivit ut allt från sin garderob o kastat det på golvet! Hon fick vika in allt innan middagen var klar, nu har jag dem att städa sitt sovrum, upplockning, dammsugning o dammtorkning.
Nästa uppgift blir att ta itu med lekrummet, måste rensa ut leksaker som inte används, bla babyleksaker!

Imorron är det min lediga dag, faktiskt två på raken, sen går jag på ett 8 dagars pass*pust*!

Nu ska jag övervaka lite städningen!

Ha en skön kväll

Stenar

Började dagen med rensning av ogräs i ett blomland *svettigt värre*.

For sen vidare till stan o till min bror. Kim o Peter har kört fyra lass med stenar till våran gård!
Käkade lite pizza*mums*, var längesen man åt det.

Stod på baksidan av gården o surrade lite med Marika o en annan bloggare, hör ett ras på bron o sen skrik!
Siri hade klättrat upp på bron o sen dråsade hon ner igen. Inget brutet o inge blod heller, hittade en liten bula på huvudet, men var nog inte så allvarligt för hon käkade pizza igen efter tio minuter!

När vi skulle packa oss iväg hem så började My kräkas o hade ont i magen. Jag hade tänkt handla på vägen hem men får nog ta det i morron istället!

87048-13 Mina små sover så gott som alla nu så jag ska läsa era bloggar o fortsätta surra med Seija.
Ha en skön kväll

Pajala tur o retur

Startade morgonen tidigt, packade in ungarna i bilen o begav oss mot Pajala!
Mötte upp med min bror och hans familj oxå sen följdes vi åt hela dan!
Några stopp efter vägen, stannade faktiskt på samma rastplats som vissa andra Karungibor, dock inte samma tid :)
Det var supervarmt i Pajala, ganska mycket folk. Vi gick runt hela marknaden+ åkte lite karusell (barnen alltså). Sätter in lite bilder senare när jag ids!!
Efteråt åkte vi vidare till Aino o pappas stuga, fick lite fika, lite middag, ungarna lekte av sig o sen en snabb dusch för alla barn innan vi styrde kosan hem!

Har nu lagt alla ungarna ( Siri pratar ännu, hon sov i bilen hem o är piggelin nu ) o glott lite på tv så det börjar väl vara dags att nanna kudden nu för i morron bär det av till stan för att hämta lite stenar från min bror!

God natt :)

Lek dag

Har jobbat idag, som ni kanske märkte på vädret*ler*.

My o Robin har varit till Emelie en stund på dagen, hämtade hem dem lagomt till middag.
Nyss så kom Jaana o lämnade Emelie hit, dem ville så gärna fortsätta att leka lite till!

Passa på att njuta av sommarvärmen jag jobbar i morron oxå sen är jag ledig hela helgen, så då försvinner nog solen som vanligt :)

Jag har sån idétorka idag, inget kuligt att skriva om, ska nog kolla på sidan jag fick tipsat om *tack Nina o Sussi* så jag kan sätta in lite bilder när fantasin tryter!

I morron jobbar jag kväll så kanske man skulle rensa lite ogräs på fm?! Eller så drar man bara fram solstolen o njuter*ler*

par Visst var denna söt, påminner om ett bokmärke*ler*

Ha en skön kväll

Cykling

I går lärde sig My o Robin att cykla utan stödhjul!
Läste Annas inlägg om när Max lärde sig så jag blev inspirerad:)
Tog av stödhjulen på Robins cykel först, sprang bakom o höll i honom en gång, sen sa jag att du kan ju cykla trampa på o titta rakt fram bara och det gjorde han!! Det gick jättebra.

Sen ville My oxå prova. Hon fick en större cykel när hon fyllde år men den ville hon inte cykla på, kände sig ostadig. Så jag skruvade bort stödhjulen på hennes lilla cykel istället. När det var dags att börja cykla så hade hon problem med sin hjälm, sa att den var för liten o skulle inte ha den, kastade iväg den o marscherade i väg till soffan o tjurades lite!
Vi hann laga lunch o äta sen när vi var på väg till stan så försvann hon ut för att vänta, helt plötsligt hör vi Robin ropa utifrån att My kan cykla!
Hon hade bara hoppat upp på cykeln o cylklat iväg!
Man känner sig som en riktigt stolt mamma när det gick så lätt för dem!

I dag har dem fortsatt sin cykelträning o jag har fått plåstra om både knän o armbågar!

Nu ska jag börja göra mig färdig för lite arbete, ser ni vad fin dag ni fick nu när jag jobbar!

Ha en skön dag i värmen o solen

Händelserik dag

Linus

Har idag varit till svägerskan som fyllde 27 år. Barnen lekte o vuxna surrade.
Plötsligt hörs ett illvrål utifrån, in kommer Linus med blod i hela pannan. Han hade ramlat ute o fallit mot fönsterbläcket på källarfönstret och fått hål i pannan.
For med honom o Marika till akuten där dem limmade hans panna, ni ser ju hur duktig han är *ler*.

Sedan blev kvällen lite lugnare!! Alla barnen satte sig o kollade på Bolibompa o vilade sig lite.


Började dagen med lite plantering med mammas hjälp.
Fick ner broccoliplantorna o inhägnat landet.

Lagade lite lunch som mamma hade köpt med, det blev en wok! Snabbt o gott var det, tack mamma!

Sen for vi till stan för kalasande!

I morgon har jag lite sovmorgon, börjar inte förrän 12,30 (har kvällspass).

Såg ni alla vad som hände när jag skulle ha min lediga dag? Solen försvann o molnen kom, värmen har inte varit lika tryckande idag heller. I morgon får vi värmen igen*ler* eftersom jag jobbar !

Nån som ska på Pajala marknad i helgen då??
Vi ska åka dit, mellanlandar i farsans stuga o får oss lite lunch, sen vidare till marknaden!

Nu ska jag kolla era bloggar, ha en skön kväll!



Pust!!

Idag har det varit en varm dag på jobbet, svetten har runnit hela dagen.

My o Robin har varit till Emelie några timmar på dan o lekt, hade skött sig superbra!! Känns ju bra att dem inte alltid slåss*ler*.
Dem var inte så pigga på att komma hem när vi hämtade dem, Robin behövde lite xtra övertalning!
Sen stannade vi på kiosken o pratade lite med faffa som jobbade, åt lite glass o ungarna fick varsin dricka av honom (dem kan linda honom runt sina lillfingrar*ler*).

Hem o laga lite middag o försöka vädra ut huset lite! Nu har K satt in myggdörren till balkongen så det drar igenom lite.

I morron är faktiskt min lediga dag så då hade jag tänkt plantera broccoliplantorna o hängna in landet, mamma skulle oxå komma en sväng ( hon gillar att gräva o påta). På em bär det i väg till stan, Marika fyller år så vi kanske får oss en tårtbit (Eira om du har tur kanske hon har över en till dig oxå*ler*).

Det gick ganska bra i går att jaga vilddjuren i sängs, förutom My som trilskas lite nu när det har blivit ljust ute, men det kan jag ge henne för hon somnar alltid senast 19 på vintern o nu är det ju sommarlov så det får väl vara ett litet tag*ler*.

Gubben o Siri ligger i varsin säng helt utslagna!! Verkar helt däckade av dagens alla aktiviteter*ler*.

Nu ska jag knalla ner o titta hur det går för barnen med städningen av lekrummet!

Ha det skönt i sommarvärmen

Siri

87048-9

Siri vattnar mommos gräsmatta


Badtokar

Badtokar
My o Robin badade en kväll i Siris lilla pool


Varm dag

Först en liten fortsättning på gårdagen.
Tack för alla som sänder sina tankar.
Mest troligt så är tumören godartad, håll tummarna den 10 när dem opererar henne. Hade jobbig kväll med mycket gråt o funderingar.

Dagen startade med en virvelvind, mycket på jobbet o supervarmt, svetten har runnit hela dagen.
Var en sväng ned till stranden o doppade fötterna medans ungarna doppade sig.

Jocke & Sofia har varit hit på em, lagade lite tacos o käkade vattenmelon till efterrätt*mumsigt*.
Jocke var så snäll o tog med mina broccoliplantor som jag glömde hos mamma, harpaltarna på gården åt upp förra laddningen som jag planterade så mamma köpte nya till mig från L, tack mamma!

Nu ska jag sätta ett hönsnät runt grönsakslandet så inget mer blir uppätet.

I morron jobb o sen en dag ledig igen, skönt.

Nu ska jag jaga vilddjuren i säng!!

Ha en skön kväll!!

Ledig dag

I går var min lediga dag. Var först till Päivi o surrade lite medans ungarna lekte, sen åkte vi vidare till mamma. Grillade lite lax o kokade potatis med lökkopp*mums*. Mamma var så snäll att hon bjöd på lite vin till maten oxå.
Robin o My badade lite i Jockes pool.

Idag var det rivstart på jobbet o sen jäktat hela dan*puh*, svettigt har det varit.

Fick ett telefonsamtal från min bästa vän, hon har en hjärntumör*gråter*.

Återkommer nån annan dag!