Blev utmanad...

... av Pecka!
Här kommer svaren:

Nämn fyra jobb som du haft;

Lokalvårdare
Undersköterska
Dagisfröken
Målat lekstugor en sommar
Fyra filmer som jag ser om och om igen;

Dirty Dancing
?
?
?
Fyra städer jag bott i;

(Inte bara städer)
Seskarö
Luleå
Karungi
en sommar hos pappa i stan
Fyra tv-serier jag ser.

Idol
Ghost wisperer
Medium
?
Fyra platser jag vill besöka;

Gotland
Skottland
Paris
?
Fyra web platser jag besöker dagligen;

Allas bloggar
Korsord.se
Lunar
tidningar
Fyra favoriträtter;

Kyckling med bambuskott o svamp
mammas köttgryta
Rökt sik
friterad fisk
Fyra ställen där jag känner mig bekväm;

Hemma,
Hos mamma
hos mina vänner
I skogen på ön
Fyra som jag utmanar;
Sofia
Gubben
Eira
Nina


Glömde

Läste hos en annan bloggare  att jag missat en viktig sak!
Träffades i torsdags på Bacchus.
Håller med, maten var jättegod!

Elli: skulle vara ett litet möte innan vi får börja köra traktorerna.

Johopp

Åkte så stort till Taavolagården idag vid 18 tiden o ingen var där!!

Ringde till Mirkku o frågade om jag missat på tiden, men jag hade helt fel dag! Blev lite fel idagarna när jag surrade med henne på telefon så jag var bara en vecka för tidigt *suck*!


Idag har Robin haft kalas för sina dagiskompisar. Det var mycket lek, fika o lite godis.

Det var en lycklig pojke som skulle ge varsin påse med godis till sina kompisar*ler*.


Sen har vi varit en sväng till stan för lite inhandling av plastbackar till Rs legobilar. Sen for vi vidare till mamma en sväng o hälsade på. Mamma lagade fisksoppa som var så mumsigt*tack mamma*.

I morron är det jobb som väntar 7-11 o samma visa på söndag. Med lite tur blir det uppehåll i vädret i morron så vi får gjuta fästen till mina lampor, måste ju få dem i marken innan det blir tjäle*ler*.

Är det nån som ska på auktionen på K-holmen i morron då? Jag tänkte väl ta mig en sväng förbi o kolla om man hittar nått kuligt.

Nu dags att kolla vad ni andra pysslat med

ha en skön kväll


Skogen

Idag har jag varit en sväng till skogen med mina barn o gubben. Behövde lite enris, lingonris o mossa att sätta tillsammans med ljungen på svärmors grav*blev jättefint*, sen var vi en sväng till för att hämta samma saker till ljungen utanför trappan. Jag trodde på första svängen att jag tagit nog mycket men inget blev kvar efter vi varit på kyrkogården!

Nu klargörning om traktorkursen.
Det är en kurs för bara kvinnor. Man får lära sig att köra traktor med o utan släp mm. Börjar med ett möte på fredag sen teori nästa fredag o sen två lördagar är det körning som gäller!
Bästa av allt med denna kurs är att den är helt gratis!!
Ska bli superkul att få lära sig lite traktorkörning, jag har aldrig ens varit in i vår traktor så mina kunskaper är inte så stora*ler*.

Nu har My o Robin kompis här, E är här o leker!gullig ängel

Ikväll när ungarna har somnat ska jag göra en varm macka med hackad lök, senap, ketchup o riven ost*mums*. Sen ska den stekas i pannan, inge mackjärn eller ugn!
Fick lära mig det av min syster när jag var ganska ung o den är så god att jag fortfarande gör den!

Nu ska jag surfa in på era bloggar

ha en skön kvällfjäril


Som ni alla märkte

kom det ingen uppdatering i söndags!
Jag somnade helt slut med en sprängande huvudvärk vid 20 tiden.
Robin verkade ha en bra dag med en massa presenter o mycket fika o bus!

Skolveckan har börjat igen. Mycket läsande, tur att man slipper psykologin, resten av klassen har prov i morron*håller tummarna för dem*.

På fredag är det dags att ha kalas för alla dagiskompisar och sen på kvällen börjar jag min traktorkurs.
Startar mjukt med ett litet möte o nästa vecka drar det igång på riktigt med körning o allt*ler*.
Min man verkar lite skeptisk till allt men jag tror bara att det beror på att han inte vill att jag ska lära mig nått som han inte kan*garvar*.

Nån som är sugen att äta tacos??? Jag är supersugen, kom hit så fixar vi*ler*.

Nu ska jag ner o börja klura lite på middagen

ha en bra kväll

Jaja

Här kommer en snabb uppdatering!

Har jobbat idag,sen vidare till stan för att hämta Robins tårta, hem o kasta i sig lunch o duscha, vidare till kalas o sen till stan på bio med två av barnen!

Gubben har bakat bullar till Rs kalas imorron o jag ska nu ner o baka nån sockerkaka o nått annat mumsigt!
Imorron först jobb o sen kalas för Robin!

Malin jag har absolut ingen panik efter käpparna så ha dem så länge du behöver!

Bättre uppdatering kommer när morrondagen är avklarad

ha en skön kväll

Pluggning pågår

Här lyser flitens lampa, läser så ögonen står i kors!

Tänkte bara höra om det är nån som vill samåka till Agneta i morron??
Kan ju ringa lr maila lr svara här om nån känner sig sugen*ler*!

Linnéa: egen traktor lr skoter går ju alltid hem*ler*. Nått så himla tråkigt som strumpor behövs, men inte vet jag om det är det han önskar sig*ler*


Nu åter till böckerna

ha en skön kväll

Tisdag

Vill bara meddela att lypsylen jag köpte som innehöll vitamin E var superbra! Mina läppar blev fina på en gång *tack Anki*!!

Nu över till inte så kuliga saker. Ena ljuddämparen på min bil är trasig!!!!!!
Som om jag verkligen behövde det oxå*suckar djupt*.
Nåväl får väl byta den innan besiktningen!

Idag var Robin till tandläkaren.
Han var så rädd lilla knyttet att han började gråta*snyft*. Tandsköterskan skulle visa lite grejer som dem hade där o vissa saker lät ju, inte bra!! Mamma fick stå o hålla honom i handen o stryka på kinden medans tandisen kollade. Det blev en snabb undersökning kan jag ju säga.
Hoppas detta är övergående för det blir nog ganska troligt att han får tandställning när permanenta tänderna kommit*suck*. Han har ett litet överbett o biter ihop snett oxå!

Näe nu ska jag nog dyka in i mina böcker igen

ha en skön kväll

Måndag

Då var det dags för en ny vecka, denna vecka blir det bara en massa pluggande med medicinprov på torsdag!

Helgen flöt bra, lördag var jag med ungar, lillebror o svägerska till Kemi. Hittade bla en julklapp till My för bara 5€!!
Sen bar det av mot stan, intog lite lunch på Frasses o åkte sen vidare hem!
Hemma blev det lite lammstek o potatisgratäng med massa vitlök*mumsigt* o vinbärsgele till*tack Jocke o Sofia för maten*.

Söndan var det lite val först, träffade trevliga valarbetare där*vinkar*, sen styrde vi kosan mot mamma.

Denna helg har min lilla Robin haft den ena allergiska reaktionen efter den andra så det börjar vara dags för en kolla av honom o lite nya mediciner*stackarn*.
Idag på dagis har han hostat hela tiden så vi måste bära lite mediciner dit oxå. Idag var han till Ingrid o kollade blodsockret, var 6,6, ska kolla det på torsdag efter fasta oxå!
Vet inte om han har en drickperiod men alltid bäst att kolla det ändå.

Nu ligger han nere o hostar o hostar trots Ventoline!

Undrar hur det kommer sig att allt drabbar det ena barnet? Kunde man inte ha lite bättre spridning på det hela så alla får lite o inte en får allt???

Var på Maxi o handlade lite läppsmörja på min rast, men där får man inte handla vad man vill nu förtiden*ler*, jag fick bakläxa o fick snällt knalla tillbaka till hyllan o byta sort. Fick lära mig att det måste innehålla vitamin E om det ska gå in i läpparna*tack Anki*, alltid lär man sig nått nytt!

Nu dags att dyka in i medicinböckerna

ha en bra kväll

Jaha

En olycka kommer sällan ensamen är väl vad man säger!?
Här kommer en liten lista!

1.Stötdämpare- jag fick ju byta stötdämpare på min bil, hamnade på en liten nätt summa!

2.Puspunktering- hade jag på ena framdäcket på min bil, var o lagade det!

3.Diskmaskinen- slutade ju funka först på ena programmet, nu har den totalhavererat!

4.Sommardäck- Ks bil ska besiktas o behöver nya sommardäck först!

5.Expantionskärl- igår när K började elda så lyckades han ta sönder expantionskärlet! Följden av det var att vatten sipprade ner igenom halltaket*suck*!! (det har varit på upphällning länge men nu gick det)!!

Det blir ju xtra kostnader för det är inte bara kärlet utan även vattenskada o när Kalle kommer in oxå!!

Nå nu hoppas jag att det står still med trasiga saker ett tag, tycker jag har fått min beskärda del för ett tag eller vad tycker ni??

Igår var jag till Luleå på lite shopping. Köpte en massa smågrejer som fattades men jag var även till Jula o köpte utebelysning. Nu ska jag bara se om jag får nån som vill montera dem på gården o dra kablarna, en elektrikers dotter kan faktiskt få leva ganska länge i mörker innan nån kommer*ler*.

Idag ska jag fara till mamma en sväng.

Och till alla er som väntar på bilderna från bröllopet, min dator har tydligen semester när det gäller att hitta bilderna så dem kommer när jag hittar dem. Ibland finns dem inte nånstans i datorn ibland så hittar man dem på en gång*konstigt*

Nu ska jag fixa frukost
ha en skön dagfjäril

Inga bilder

Skulle ju visa lite bilder från bröllopet men som vanligt så gömmer dem sig nånstans i datorn o jag hittar inte dem, så bilderna kommer när jag letat fram dem igen!
Konstigt det här med tekniken, ibland finns bilderna bara där o ibland hittar jag dem inte nånstans*kliar mig i huvudet*!

Nå jag gör väl denna lista som jag hittat hos er istället*ler*

Senaste impulsköp: Ett par svart stövlar*såå fina*
Bästa fikat: Finns så mycket men jag gillar verkligen fruktsallad, lite tråkigt jag vet*ler*
Färg du hatar: ingen, men jag älskarröd!!!!
Nån som gör dej förbannad: Hmm, min man vet ju vilka ställen han ska trycka på men inte nån så där bara
Så får du motion: Kutar efter mina barn o så ska jag börja träna på måndag
Om du var en blomma: Tulpan
Det dyraste du äger: Mina barn
Tidigaste barndomsminnet: När jag var med farmor o farfar på Näsbyn
Första frågan du ställer till en bekantskap: var kommer du ifrån
Samlar på: Afrikanska masker o elefanter
Underskattad grönsak: Rädisa
Prylar du inte kan vara utan:Mobil, bilen o datorn
Ditt livs aha-upplevelse: När mina barn föddes
Lyx är: Att alla som man älskar mår bra
Tidningar du prenumenrerar på: ingen
Du gör med 100 upphittade kronor: Vet inte!
Nån du saknar: Saknar min farfar jättemycket! Sen finns det ju levande personer som man träffar alldelens för sällan som jag oxå saknar
När grät du senast: På bröllop i lördags
Du tycker det är tantvarning: *funderar så det knakar* kommer inte på nått så här
När du är gammal: Så hoppas jag att jag är frisk o lever gott!


????

Har inte en aning om vad jag ska ha för rubrik så det blir bara ???

Helgen har varit jättebra, bröllop o allt!

Det var ett litet intimt bröllop med endast ca 40 gäster.
Bruden bar en lila klänning o brudgummen kavaj.

Skolan knallar på som vanligt!

Ni får faktiskt ursäkta mitt dåliga skrivande idag men jag är så himla trött!

Imorron laddar jag in lite bilder från bröllopet så ni får se, o sen skriver jag lite bättre!!

Ha detmonkey

Helgen knackar på

Äntligen fredag!!!!!!
Denna vecka har jag haft praktik på korttidsavd. på Klippan.
Har trivts jättebra där o fått se lite nya saker!

Idag har jag haft viljan att städa men orken har inte riktigt funnits där, har fört bort lite retur o sen lagat lite mat! Får se om jag får nått ryck en annan dag, gubben har städat toaletten i allfall så det slipper jag*tack*.

Nu lite kort om vad som hände M o G med deras son!
Värkarna startade men slutade nästa dag, for in o man såg att hjärtljuden bara var 60! Det blev akut snitt, dem jobbade 20 minuter på att få igång lilla Isak men det gick inte. Vad man kunde se då var att han hade fått avföring i lungorna men man vet väl inte riktigt vad som hände.
Han vägde 5680 gr o var 58 cm lång.
M har haft graviditetsdiabetes men det har man missat i stan, trots att hon har varit superstor hela tiden, hon hade det även under förra graviditeten så man tycker att dem borde haft bättre koll denna gång!


Nu till nått roligare!
Imorron stundar det bröllop!
Barnen kommer med i kyrkan o sen far dem till mamma o sover, så vi är barnlediga!

Kommer nog lite bilder från det sen!

Nu ska jag surfa runt lite innan jag sätter mig ner o tillverkar kortet till brudparet!

Ha det

Idag...

ljushjärta

...tänder jag ett ljus för lilla Isak, vars tid var alldelens för kort.
En extra tanke går till Maria och Göran som mist sin son.
ängel2

Nu kommer det äntligen!

Lördagen

Vi började vid 15,30 tiden med att hämta den blivande bruden. Marika hade gått i förväg o sagt att hon skulle hjälpa göra rispåsar, så vi var säkra på att hon skulle vara hemma.
Hon sa att hon kände sig totalt grundlurad när vi kom, hade räknat med att det inte skulle bli nått för henne*ler*!

När hon hade fått på sig sina kläder som vi tillverkat till henne, ett lakan vi gjort till en t-shirt med texten Tomaksen romukirppis på framsidan o Parasta ennen 09,09,2006 på baksidan, så bar det av till Bowlinghallen i Torneå!
Där gjorde vi alla vårt bästa med att träffa käglorna o inte rännan, gick väl lite sådär med den saken*asg* men kul hade vi !
Vid 17 tiden var det till Salon Beauty vi styrde kosan! Där fick hon noppade o färgade bryn o färgade fransar. Hon fick även en fotvårdsbehandling så hon orkar ha finskor på sig hela bröllopsdagen.

När hon var färdigbehandlad så gav vi oss iväg till Torneå för lite mat. Vi åt på en Tasty food o det var mumsigt, man hade hunnit bli ganska hungrig.

När vi ätit färdigt så for jag över till stan med våra underåriga som inte skulle vara med på resten (hennes två döttrar 17 o 14 o Kristiinas dotter), dem andra knallade till Vanha mestarii för lite försäljning av skrot o rosor som vi prackat på henne!
Jag mötte upp där när jag lastat av flickorna.

Marika o Kristiina
Marika o Kristiina.

När klockan började närma sig 20,30 så tog vi bruden med oss till Umpitunneli där vi bokat vip bastun!

bruden o M
Bruden o Marika i bastubyggnaden!
Bastun var jättefin, man hade en direkttelefon till baren om man råkade bli lite törstig, superbra tyckte vi*ler*!
Vi hade hyrt bastun i två timmar, sen knallade vi in på Umpi för lite dansande o försäljning.
bruden
Bruden med lite dricka o sin fina outfit!
Satu
Satu.
Vi tyckte dock att folket var lite för ungt på Umpi för försäljning så vi knallade över till Torne statt.
försäljare
Där gick affärerna genast mycket bättre.
Dem hade lite band som spelade o detta är ett av dem
bandet2
taget på lågt håll med dåligt ljus*småler*, musiken var hårdrock i olika hårdheter.
min drink
så här fin var min alkoholfria drink som jag drack på T statt! Smakade supergott oxå.

När vi tyckte att vi var klara så for vi till lilla Kalles för lite mat o sen lämnade jag av alla passagerare o bruden. Klockan var 02,30 när jag väl kom hem!

Vi hade alla en superkul kväll o vi var ganska snälla med bruden oxå!

Nästa lördag så är det bröllop som väntar. Barnen ska vara hos min mamma så då får även jag smaka på lite alkoholhaltigt!


Söndagen var vi först till Björkfors för Lennart hade kalas, han fyller år idag så vi tog kalasande dagen före.
Sen var vi till mamma o hälsade på. Jag var så himla trött eftersom jag bara sovit tre timmar på natten så jag fick vila mig lite. Efter maten så gjorde min lillebror efterrätt o svägerkan tog barnen på en promenad, så jag fick lite tid att lägga mig i badkaret *tack J o S*.
Var en sväng förbi Fia o kollade vad hon hade för böcker, hade med mig en påse med nya saker att läsa*tack tack*!

Idag har jag varit på min praktik, första dan.
Fick en liten rundtur på Klippan så man vet hur det ser ut*ler*.
Morgondagen är jag ledig*skönt*, då ska jag passa på att läsa lite medicin o annat kuligt.
Sen är det praktik onsdag, torsdag o fredag.

Nu har ni fått ett ganska långt inlägg så jag kan nu med gott samvete logga ut o läsa era bloggar

ha en skön kväll

Möhippa

Hade möhippa för en vännina som gifter sig nästa lördag!


Allt skoj som vi gjorde o lite bilder(med lite tur) kommer i morron, jag går på tre timmars sömn från natten just nu så det är härdsmälta i hjärnan!!


Alla kuliga detaljer i morron alltså, håll ut


ha det


Hemligheter på gång

Nu har jag packat bilen, fixat det som skulle o jag är klar!!
Åker hemifrån om några minuter o kommer tillbaks i natt!!

Berättar i morron vad jag pysslat med*ler*!

Nu har ni nått att klura på

ha en bra kväll