Valborgsmässoafton

image301

Idag styr vi kosan mot Seskarö. Brukar alltid spendera valborg där.
Jag har My hemma för hon var så trött, jag nämndes inte väcka henne på morgonen, tänkte att det är hennes tur att vara ledig :)
Igår var jag på min första ridlektion. Det var sååå kul. Visst sitter det jag lärt mig för måååånga år sen kvar men ganska långt inne ;)
Imorse kände jag av muskler jag inte visste fanns, träningsvärk på de mest konstiga ställen!
Men det gav mig blodad tand o jag återvänder nästa vecka för mer. Var så kul att få vara i stallet igen, mocka o rykta o bara vara där :)

Nu ska jag packa färdigt grejerna som ska med
ha en härlig valborg alla som läser :)

tjing♥

Ingen rubrik!!

Var med de stora barnen till stan igår för lite godisinhandling.
Mötte mamma o Marika med barn på Maxi. Mumsade lite korv o sen tog jag med mig Benita o Linus hem medans My stannade i stan för lite tjejshopping. Skulle leta kläder till mommo men Mysan kom oxå hem med en påse :)
Mommo o Marika hade köpt kläder till henne med. Det var en stolt tjej som kom hem från stan, vi hade modevisning resten av kvällen sen :) Tack mamma o Marika för hennes dag, hon var sååå lycklig!
Mysan har lärt sig att byta blöjor så nu hjälper hon mig med det. Hon är så stolt när hon får hjälpa o byta :) fast bajsblöjorna gör jag.
Man ser hur hon växer när hon får vara med o hjälpa till! Fast  vi gör bara detta så länge hon tycker d är roligt, ska aldrig kännas som ett tvåg!

På tisdag ska jag fara på provridning. Om jag känner att jag passar i gruppen så ska jag börja rida igen! Har funderat på d länge men det har stannat vid tanken. Nu har Eva lockat med mig o jag ser verkligen fram emot det :)

Nu skricker Tuva, dags för mat
tjing

Torsdag

Var igår på Tw paryt hos Kajsa, trevligt med mycket folk med mycket surr o gott fika :)

Är upprörd! Har ni läst om deltidbegränsningarna i stämplingen?? Betyder att man i princip bara kan jobba 75 dagar på en stämplingsperiod, om man inte tackar nej till jobb o bara jobbar varannan vecka!! Blir en massa krångel att räkna ut hur mycket man kan jobba nu förtiden!
Nog är det ju fan att man ska jaga dem som är arbetslösa. Jag har inte valt detta o inte min man heller, nog hade vi hellre haft ett fast jobb men det verkar man ju inte få inom vården!
Gubben har börjat söka jobb inom handeln, han har ju mycket erfarenhet därifrån. Med lite tur får han nått så en har fast jobb iaf!
Visst kan det finnas många som myglar men dem flesta vill väl ändå ha ett jobb, lr hur!?
Dem säger att man ska flytta till jobben men alla kan väl ändå inte bo i storstäderna, o det är väl lika dåligt där som här!
Jag blir så förbannad, vem fan röstade på moderaterna???? Jävla puckon!!!!!!!!!!!

Underbara

Igår när vi kom hem väntade två filtar på bron, Malin hade gjort dem till bebisarna
image293
brunt velouraktigt tyg på ena sidan o kanintyget på andra sidan (min knasiga kamera har gjort tyget blåfärgat)
deras begynnelsebokstav på deras filtar, alltså har vi en med ett N på oxå!
Dem är helt underbara, flickorna har redan börjat snutta med dem :)

Var hos mamma igår. Mamma, Sofia, Siri, Tuva, Nell o jag  tog oss en lååång promenad runt byn. Siri fotade lite under vår färd :)
 Siris vantar  fembarnsmamma  Hugo  Fia o vagnen  Siri på kullen (tog jag)  Siri testade alla vattenpölar som fanns på skolgården på ön!
De större barnen var med Jocke, Kim o Kjell o körde 4 hjuling!
Till middag gjorde JoS en god tacosoppa o jag hade bakat olivbröd o vitlöksbaugetter till  hamnade nästan i paltkoma när vi ätit färdigt!

Till Kajsa: Mazarinkaka.
250 g mandelmassa
100 g smör lr margarin
1-2 droppar bittermandel hushållsarom
3 ägg
1 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
Glasyr:
2 dl florsocker
1 msk saft av citron
röd hushållsfärg 
1. Riv mandelmassan grovt. Tillsätt matfettet i bitar. Rör alltsammans poröst. Blanda i bittermandel hushållsarom.
2.Dela äggen i gulor o vitor.
3.Rör ner gulorna i mandelsmeten
4. Blanda mjöl o bakpulver. Blanda ner mjölblandningen i mandelsmeten.
5. Vispa vitorna till hårt skum. Rör ner i smeten.
6. Bred ut smeten i en smord o börad form, rund ca 20 cm i diameter.
Grädda kakan i nedre delen av ugen, ca 30 minuter. Stjälp upp kakan på galler o låt svalna.
Gör glasyren o bred den på kakan! Jag har märkt att det inte riktigt räcker med 1msk citronsaft till glasyren, den blir så trög att bre ut över kakan då!

Tjing♥

Bilder

image285
7 åringen
image286
tvillinggympa
image287
Tuva gladskit testar mössor
image288
Snuttetjejer
image289
Nell
image290
Myser i soffan, jag har inte arrangerat armarna dem har gjort det alldelens själv!
image291
My fingervirkar
image292
Robin skottade hela altanen så han kunde köra med traktorn o sin sparkcykel där, ganska smart!

Kul o se att fler från släkten hittat hit, välkommen :)

D var allt jag hade idag

tjing♥

Middagen

är avklarad. Det blev ugnsstekt lax med mos *mums*. Ungarna är bänkade framför Bolibompa så jag passar på att sitta här en stund.
Igår hade vi besök av Malin o Stefan med familj, alltid lika kul att ses :)
Var på föräldramöte igår. Dem visade bland annat lite om hur utbyggnade är tänkt att bli. Blir nog jättebra när det är klart!
Idag är tvillingarna på halvpissigt humör, smågrinar nästan hela tiden! Nåväl det får man väl ta, händer ju inte så ofta.
Gubben går i bilbytartankar, han har nu hittat nån Ford Galaxy utanför Robertsfors. Tror han är på väg imorron o hämta den! Nån som vill köpa hans röda lilla Opel kanske??
Nu fick jag Nell i famnen, hon är lite upprörd. Så nu kör jag pekfingervalsen, går såååååå sakta!

denna bild tycker jag är så fin, hon ser så stor ut!

Ulla o Sune: Grattis till det nya barnbarnet, hur känns det att vara farmor o farfar? Kul att ni läser, lämna gärna fler spår efter er :)

tjing♥

7 år

Tänk vad tiden rusar iväg! Tycker det var nyss som My var bebis o nu är hon redan 7 år. Ibland undrar jag verkligen var tiden tar vägen.
Lördagen kalasade vi hela dan :)
My var så nöjd med alla sina presenter, mycket pysselmaterial fick hon.
Tjejerna var uppe på vindan, man såg bara till dem när det var fikadags lr när popcornen var slut :)
Verkligen lugnt när det bara är tjejer!
Imorse styrde jag o de tre äldsta barnen kosan mot stan.
My ville handla lite för sina födelsedagspengar o jag skulle köpa lite nya nappflaskor till tvillingarna.
My köpte sig två rockringar, löständer o tuggummi. Siri köpte en rockring o lite mat till sitt kök. Robin som inte hade så mycket pengar med sig fick sponsrat av mig så han kunde köpa en rockring, sen fick han två påsar med kort+ gubbe av Stefan *tack Stefan*. Det var en lycklig pojke som kom o visade vad han fått :)
När vi kom hem hade Jocke o Fia kommit. Mumsade mat o surrade en hel del. Mysan åkte iväg till Mathilda en sväng, sen fick hon skjuts hem av Beije som skulle till stan.
Nu på kvällskvisten har Sissela, Emelie o Lina varit här. Jeppe o Seija skulle på möte.
My fick sig en lekkompis o jag fick två duktiga barnvakter i Lina o Emelie :)

Nu har jag natta dem tre större barnen o dem två mindre sussar i sina stolar.
Tror jag ska göra mig lite popcorn o kika på tv!

Natti natt♥

Taxi o bak!

Igår var det verkligen en dag med mycket på tapeten!
Förmiddagen spenderades hos Henriikka, barnen busade o mammorna fick sig en pratstund :)
Åkte hem o skulle precis värma lunch så ringde Moa, ville så gärna låna My :)
Lastade mat i henne o förde henne dit!
Kom hem o fick lite rester av lunchen ;) Då kom Robin på att han oxå ville leka med nån, så han ringde Kasper. Han var så välkommen så jag lastade honom i bilen o körde dit. När vi väl kom dit blev han lite orolig, han är såå blyg. Jag stannade med honom en stund o kollade o sen sa han att jag kunde åka hem.
Snabbt röra ihop lite kakor, en sockerkaka med saffran i o en mazarinkaka.
Sen snabbt hämta hem kidsen medans kakorna var i ugnen *tack Sussi o tack Kajsa för att mina barn fick leka en stund*.
Hann bara hem o in genom dörren så hade Jesper ringt, kastade Robin i bilen o körde dit honom en stund.
Jag hann vispa ihop några muffins o sätta Kim på att laga middag, sen var det dags att hämta hem Robin *tack Kati för att han fick vara där en stund*.
När vi ätit middag var det nästan sovdags! Dem kollade Bolibompa o sen somnade Robin o Siri på golvet!
Jag kände mig lite som en taxiverksamhet igår, undra just hur det ska bli när dem blir större o ska in till stan hela tiden *hmm*. Till saken hör att Siri oxå ville åka till en kompis. Jag sa att det inte gick eftersom jag skulle baka, inga problem tyckte hon, hon kunde vara där själv!!

Imorse har jag varit uppe sen 05,00, Tuva skrek som en tok o drog med sig Nell oxå *suck*. Kim var inte på bättre humör, han har såååå pissigt morgonhumör!!!!
Jag tog med mig Tuva ner o Nell somnade om där uppe. Har hunnit köra några tvättmaskiner, diskmaskinen o eldat innan resten av huset vaknade!

Tjing♥

Jahapp!

Har varit med tjejerna till bvc idag, var vägning o läkare på schemat!
Tuva vägde 4,2 kg o Nell 4,7kg, man kan ju tro att dem är hemma när det är mattid ;)
Sen var det koll hos läkaren, var Timo Kivelä. Nell var lite upprörd pga hunger. Svårt att höra vad han säger när ett barn skriker, är ju lite tyst av sig!
Igår hade Mysan med sig Moa hem o Robin hade gått hem med Aro, så här var det tjejvälde :)
Är det bara jag som tycker att det blir lugnare i huset när ungarna har med sig kompisar, hinner liksom inte bråka så mycket med sina syskon då :)
Imorron tänkte vi ta oss en tur o hälsa på här i byn, ska sätta gubben att städa huset under tiden, smart va!!

Ska baka några kakor till Mysans kalas som är i helgen.
Tror jag har kommit i håg o säga till alla som hon bjudit att hon inte leker med Barbiedockor! Kim tyckte inte man kunde säga det men det tyckte jag, dem hamnar bara i en hög o sen in i skrubben!
Hon är mer en pysseltjej än en docktjej!

Min lillprins har börjat bli sjuk, känner sig lite småvarm o huvudvärk.
Stackarn drabbas ofta av huvudvärk, är nog dags att kolla synen igen på honom!
Kajsa: han hade ramlat ute på skolan o slagit ryggen i en iskant! Så han längtade efter sin mamma :)


Gubben har jag låst in i källaren, han håller på att olja o slipa våra köksstolar! Man kan ju inte ta alla på samma gång för då har man ju inget att sitta på vid matbordet!


Nu ska jag försöka lugna ner mina stora tjejer, dem är fulla i bus!


tjing♥


Dags

för nytt ilägg!
Minns knappt vad som hänt sen sist.
Var till Luleå, kollade Jonas Gardell *sååå underbart roligt*. Vi hade lite tur, hade bokat på balkongen men när vi kom dit sa dem att vi kunde sitta på rad 21. Sen säger killarna vid mixerbordet att det inte var bokat på rad 2 så vi fick sitta där!! Gissa om man såg bra + blev lite blöt!
Fredagen spenderades på stan, blev två nya tröjor. Sen optikern, brytningsfelet hade ändrats så nya brillor inhandlades oxå, får se hur länge det tar att få dem. Sen bar det av till Leos lekland. Där sprang vi o lekte tills vi var helt slut :) Sofia var så snäll o var med bebisarna så jag hann åka massa rutschkanor med Siri!
Lördag var vi till mamma. Lagade lite mat o drack nått glas vin.
Söndagen har jag spenderat i ungarnas rum, håller på att göra om lite där. Byter lite möbler o rensar lite skit!
Vi fyndade på Ikea en ny hylla till dem!
Måste få rummet i ordning innan denna helg. Mysan fyller år o ska ha kalas  o jag vill att det ska vara i ordning tills dess!

Idag har vi varit på öppna förskolan.
Siri o Robin målade varsin ram o lite djur att limma fast inne i den.
Efteråt så gick Robin hem med Aatu.
Lillhjärtat gjorde illa sig på skolan idag så jag hämtade hem honom precis innan vi skulle åka till öppna!
Sen när han hade busat en hel del där sa han till mig "mamma det onda har gått bort när jag lekt, var nog bra att jag kom med dig hit", visst är han rar :)

Nu knorras det i vardagsrummet

tjing♥

Glädje och sorg

Jag har inte kommit in på min blogg på flera dar, har ni??
Sen har man inte kunnat kommentera bloggarna heller *suck*.
Men nu verkar det äntligen funka, fast jag kunde inte kommentera hos alla men jag har läst hos alla som jag brukar!
Idag skickar jag ett STORT GRATTIS till min kusin Andreas som fyller år, hoppas du haft en härlig dag :)

Nu har Siri kalasat i flera dar, många underbara vänner o härlig släkt har varit o firat henne.
Även jag o bebisarna har fått gåvor, tack alla underbara :)
Själv har jag haft några dåliga nätter med sporadiskt med sömn, flickorna har varit hungriga o småkinkiga.

På torsdag ska vi åka till Luleå.
Sofia o jag ska kolla på Jonas Gardell medans Kim o Jocke är med barnen hos pappa. Sen sover vi över där till fredag. Ska kolla synen då, vet att den blivit såååå mycket sämre!!


Min vän har fått tillbaka sin hjärntumör!
Gårdagen gick i sorg och oro för henne!
Skulle vilja vara närmare henne så jag kunde ge en bamsekram♥