Låååång dag

Dagen har spenderats med fingrarna i degen!
Det har bakats till Siris kalas. Blev sandkakor, blåbärsmuffins, klöverblommor, mandelkubbar o grön mintkaka.
  
Allt är givetvis laktosfritt o sockerfritt!
Imorron tar jag nya tag, ska göra lite syltkakor, bullar, rulltårta som ska bli prinsessbakelser o en barbiekaka! Eventuellt gör jag några kubbar till, blev så få!
När jag stod o bakade kommer Siri i ville smaka på degen, jag sa till henne att hon får när hon plockat upp dockorna i sitt rum. Envis som hon är fortsatte hon o tjata men jag stod på mig, sen vände jag ryggen mot henne o fixade med kakorna som var på bordet. När jag vände mig tillbaks så ser hon superlustig ut o munnen som om hon har nått stooort i den. Hon hade norpat sista biten på degen som jag höll på att skära klöverblommor ifrån, jag var tvungen att vända mig bort från henne, höll på att börja gapskratta! Ingen av de andra barnen hade gjort det, dem vet att om jag säger nej så är d så men lilla Siri hon banar egna vägar! Inte lätt att styra henne :)

Ungarns rum har städats, efter litet sammanbrott från mig!
Är det fler som har problem att få barnen att städa sina rum?? Här i huset är det tjejerna som börjar härja när d ska städas. Får Robin hållas där uppe själv är rummet städat på nolltid!

Imorron har vi bvc, får se hur mycket tjejerna vuxit. Känns som Nell blivit supertung på kort tid!
Sen är det inhandling till kalaset som ska göras, känner inte för att åka in till stan på fredag oxå!
Här kommer lite blandade bilder, håll till godo!
    
Okej, jag tänkte sätta in fler bilder men nu totalvägrar datorh***etet att sätta in fler!!

Ha en bra kväll

tjing♥

Lovet hittills!

Långfredagen spenderade vi som sagt hos pappa. Blev massa fika o god mat.
Lördagen åkte vi till mamma.
Lagade lammstek med potatisgratäng *slurp*. Mommo o moffa kom förbi så jag passade på att bjuda dem på middag. Fick en stund i köket med mormor, hann prata mycket om allt o inget. Min mormor har börjat tappa minnet lite så det är skönt att kunna ta vara på stunderna innan det blir värre!
Mamma hade lite vin till maten oxå, så ett lr två glas slank väl ner ;)
Sussi o Erik var förbi oxå, alltid lika kul att ses. Synd att man är så långt borta från varandra :(

Igår körde jag till Övertorneå för att lämna Robin. Han skulle till moffa i stugan! Redan på kvällen ringde han o satt "mamma i morron kommer jag hem", lilla hjärtat hade inte så kul där :( Det är så mycket folk hos Ainos bror, Folke, som har stuga på samma gård o Robin är för blyg att gå dit. Kusinen Linus är oxå i stugan men han är inte det minsta blyg så han trivs nog som fisken i vattnet när det är mycket människor runt honom :)
Kim har nu åkt till Ötå för att hämta hem vårt gryn.
Har varit på en liten promenad runt byn med ungarna. Några i vagn o några på spark, var ganska skönt att få röra lite på döfläsket ;)

Lillebror o Sofia är på väg hitåt. Ska bli lite wokad kyckling m nudlar *mums*, tror att både Hugo o Gustaf skulle komma med!

Ha d gott ♥

Glad påsk!!

Hoppas ni alla får en glad påsk!
Nu ska jag packa min familj i bilen o åka mot mamma. Ska stanna till i stan, måste på apoteket (glömde Tuvas kolikdroppar i farsans stuga) o en sväng på Maxi!
Ha en bra dag ♥

Tandläkaren

Har varit med Robin till tandisen idag igen. Även denna gång uteblev lagningen av tanden!
Han blir bara räddare o räddare. Nu skulle sköterskan prata med tandläkaren o höra hur dem ska göra, jag går då inte dit igen med honom! Vill de laga tanden så får dem skicka remiss till Sus o göra det där!
Jag hade lovat honom en Terrain twister om han lagade tanden men det blev ju inget. Men han var så lessen av besöket, nästan i panik när vi var där så jag tyckte så synd om honom. Jag gick emot mina principer o köpte en ändå!! Så lycklig han var när han fick köpa den, han hade ju inte väntat sig nått!
Med My har det varit massa bråk idag, hon har haft värsta trotsen, skrikit o gormat nästan hela tiden. Tillslut var jag så trött o slut att jag sa åt henne att om hon inte slutar nu så börjar jag o gråta, o det tog skruv! Hon blev lugn o började hjälpa mig med det jag gjorde!
Tvillingarna har skrikdagar nu. Dem avlöser varandra! När ena sover så skriker den andra, lr så skriker den ena när man matar den andra! Väldigt påfrestande just nu! Men de sover iaf på natten, som tur är!
Tror jag måste köpa mig en gunga till dem som avlösning för oss :) Tur att Kim är pappaledig ännu!
Om nån har en batteridriven gunga till salu så hör av er!

Imorron styr vi kosan mot Pirttiniemi, pappa fyller 65 år den 25/3 men vi ska fira honom imorron när alla är lediga! Dem har bullat upp med smörgåstårta o en massa fika så vi får väl åka dit på tom mage ;)

Nu har jag ett berg med tvätt som väntar på att vikas, är inne på min femte tvättladdning idag!

Ha en härlig skärtorsdagskväll

tjing♥

Ny vecka!

Tycker veckorna rusar med stormsteg förbi!
Igår var Siri o jag på öppna förskolan för första gången.
Kul att träffa lite mammor o surra med :)

Jisses vad jag känner mig täppt i bihålorna. Det plus trötthet gör mig lite snurrig i huvudet för tillfället!

Idag valde Siri att inte gå till dagis, skulle fara med pappa ut med skotern istället. Dem åkte tillsammans med stora barnen från förskolan/skolan! Hon sa att det är bättre att åka skoter än gå på dagis *ler*, hon är ju ganska kul!

Nu gråter mina bebisar

återkommer senare!

tjing

Länge sen sist!

Datortorkan har slagit rot här i hemmet, jag har inte startat datorn sen jag bloggade sist!
Sjukdomarna börjde ge sig här äntligen! Flickorna är ännu lite rossliga o jag har blivit täppt i bihålorna men man ser verkligen ljuset när inte hela familjen är sjuk.
Har "roat" mig med att betala två räkningar, ungarna kollar tv o mumsar från sina stora godisägg dem fick av Kajsa o Elli *tack*. Småflickorna fick såå söta tvåfyrasjuklänningar från dem :)
Robin o Siri står nu o dansar här inne, Nell tittar på dem som de är knasiga :)
Inatt har Siribus haft ont i huvudet, fick ge lite alvedon för att det skulle släppa, klagade även på samma sak i eftermiddags. Undra just om det är i bihålorna som det sitter, har gett lite nässpray oxå så vi får se om det återkommer!
Har hunnit vara till Sus en sväng. Hörselkollen gick bra, dem hör fint! Sen var det dagjouren, allt bra där oxå, inge rs virus iaf! Ortopeden gjorde inte mycket, bad oss återkomma när flickorna är tre månader, förstår inte varför det var sån panik att komma dit nu då!

Fick ett brev från kommunens försäkringsbolag ang min halkolycka för ett år sen. Dem har utrett o kommit fram till att jag halkat mellan flaggstängerna o där behöver dem inte halkbekämpa! Jag undrar bara hur dem kommit fram till att det var just där jag ramlade, det var framför jag ramlade!!!!!!!!
Så nu måste jag skriva ett nytt brev o överlaga beslutet *suck*, börjar kännas som om jag snart skiter i detta! Jag kommer att stånga mig blå innan nått händer, om det ens händer nått. Jag tror faktiskt inte att jag kommer att få rätt mot dem!

Nu ska jag kika in hos er andra

ha en härlig fredagskväll
tjing♥

Torka

Rubriktorkan slog till som en blixt från klar himmel!
Idag tog jag lite semester! Åkte till stan o handlade helt ensam *lyx*.
Träffade Joannah, pratade en stund *trevligt*.
Åkte t o m till Finland o handlade, fick ta det i Torneå nu när isvägen är så dålig, undra just om nån ska ploga den någe mer denna vinter *hmm*. Nästan att man får ta traktorn själv så man kan handla!
Jag gick igår em o sov några timmar med Siribus, sen orkade jag natten bättre!
Gubben mådde dåligt imorse, men han såg positivt på det hela, hans näsa hade slutat rinna iaf :) Man ska alltid se ljuset i tunneln *asg*.
Marika erbjöd sig komma o avlasta efter jobbet, hon jobbar till 19. Ska åka till mamma i helgen o sova en natt, sjuka gubbar får stanna hemma!

Är det nån som har middagstips??
Inspirationen har försvunnit totalt från mig!

Nu ska jag slänga mig en stund

tjing♥

Jag ger upp!!!!!

Gubbens krämpor ändrar sig bara, blir inte bättre bara annat sjuk!
Siri har fått feber o hosta, Tuva har feber o jag känner att febern är på g (hoppas den vänder om) + att hostan knackar på.
Denna natt var Nell vaken till 02,30, hade stora tuttproblem! Sen när vi väl fick somna så vaknade Tuva o tyckte det var dags att äta! Sen har Siri kommit vandrande till oss inatt.
Blev ingen visit till storebror, åkte till bvc o sen hem igen.
Nu sover bebisarna o pappan.
My o Siri degar o Robin är ute i backen.
Nu hoppas jag verkligen att detta vänder så alla får bli friska!
Vilket sportlov ungarna fått, bara sjukdomar som härjar *tråkigt*

Hoppas ni har d bättre

Käre Gud

Snälla låt min man bli frisk snart!
Det verkar som om han blir risigare o risigare! Han fick ju Kåvepenin, visade sig att han inte tål. Hela gubben var ett stort nässelutslag. Har nu fått andra tabletter, dem gör hans mage så risig + att febern är tebaks!

Denna natt har Tuva haft ont imagen. Mamma o Tuva har varit vaken nästan hela natten *tungt*, sov en timme med henne på magen . Tur att jag lade mig strax före 21 igår kväll! Vid 6 skickade jag ner gubben med Nell o sov en timme till. Då vaknade Siri o Tuva, gjorde lite välling o somnade om igen vid halv åtta.
Sen har jag halvsovit i sängen till nästan 10. Dagen har gått ganska bra, så länge man inte sätter sig ner så känner man inte hur trött man är ;)
Gjorde lite trolldeg till ungarna, det höll dem sysslesatta nån timme.
Nu känner mitt huvuvd av sömnbristen, så jag har satt mig här ett tag.
Väntar att Bolibompa ska sluta, då ska barnen tvättas o sen ska vi alla isäng. Blir bara pappa o tvillingarna kvar uppe. Han har kvällspasset!
Imorron blir det ingen sovmorgon, ska vara på bvc 10!
Kanske man svänger förbi storebror en sväng sen, när man ändå har tagit sig in till stan :)

Nu ska jag fortsätta lyssna på Mika, blir lite piggare av hans musik :)

Ha en bra kväll♥

Väntar

På att tre av mina sockergryn ska komma hem!
Huset är verkligen tomt när dem är borta. Robin har ringt flera ggr om dan o surrat om allt han gjort *härligt*. Mysan vill aldrig prata med mig i telefon när hon är borta så saknade blir xtra stor efter henne.
Siri har oxå ringt o berättat vad hon pysslat med med *mysigt*.
Blir tacos till middag!
Lillebror o Sofia kommer hem med Sirisnäckan så vi gör tacos :) 
  
  

När katten är borta, lr nått sånt!

Hade lite restfärg över från målningen av Siris rum, gjorde en fondvägg åt Mysan av det.
Eftersom det ska vara rättvist så köpte jag lite färg till Robins sida av rummet o gjorde likadant där.
 
Mysans sida              Robins sida
Sen ska dem få välja varsin schablon lr wallies o sätta upp på väggen.
Sängarna ska självklart knuffas in mot väggen så fort den torkat!
 Siri i sitt rosa rum :)

Elli jag ska ta en gruppbild så fort jag har alla hemma, för tillfället är det bara två hemma!
            
Tuva o Nell                 Tuva sussar i min säng   Nell sover i soffan
       
Samtal på morgonen     Tuva verkar inte få den respons hon hoppas på av lillsyrran :)


Var igår med Kim till vc, har haft feber o ont i halsen i två veckor nu. Strep A var negativ men han var röd o svullen i halsen. Crp var 82. Dem bad oss återkomma 16,30 för läkaren ville träffa honom innan han skrev ut penicillin. Klockan var närmare 18 tiden när han äntligen fick träffa läkaren *suck*. Läkaren påstod att han hade körtelfeber!!!! Menade att om man klarar av att stå upp när crp ligger på 82 så är det inte bakterier utan virus, har aldrig hört nått sånt!!! Skickades hem utan nån medicin, arg som ett bi var Kim!
Väl hemma o efter mycket morrande så ringde han upp läkaren, då backade läkaren. Menade att nu tyder det på körtelfeber men nästa dag kan det visa nått annat!
Kim tjatade o hänvisade till fakta så han skulle få penicillin nästa dag (idag) om han bara kom in dit! Detta var dock emot läkarens principer o sa att Kim får ta ansvaret för detta. Sagt o gjort, imorse styrde han kosan mot stan. När han väl fick träffa läkaren så hade han utvecklat prickar i halsen!! Inget nytt strep A togs o läkaren ville inte erkänna att han nu utvecklat halsfluss men skrev ut penicillin åt Kim.
Tycker det är piss med dessa stafettläkare, ingen vill ta ansvar för nått utan låter allt bara passera.
Till saken hör att ibörjan av vårt förhållande, ca 15 år sen, blev Kim sjuk. Mamma skjutsade honom till vc o där sa läkaren att han hade körtelfeber!!!! Men det visade sig att det var scharlakansfeber, som mamma diagnostiserade!
Så två ggr har han fått penicillin, o båda ggrna har man börjat med att diagnostisera körtelfeber, vad är oddsen för det?? Ser han ut som en som bara kan få körtelfeber lr??