Jag har blivit med....

...kök!!!
Vi har köpt visningsköket från Rusta. Det var nedsatt med 25000 så vi betalade bara 23000 kr för allt!
Världens klipp :) Så idag är Kim, Peter och Jonas o monterar ner det på Rusta. Det var ju haken, att man monterar ner det o fraktar bort det själv!
Spishällen som följde med ska vi sälja o några skåp som vi inte har användning för. Så om ni behöver nått av det är det ju bara att hojta till :)


Våran familj har blivit bjuden på bröllopsfest i augusti, som jag har väntat på detta bröllop :)
Det är min lillebror och "lillasyster" som gifter sig *jippiiiiieeee*. Ska bli sååå kul. Så nu måste jag leta min lite finkläder tills dess :)

Nu är det gråt i bebisfabriken, måste rusa :)
Tjing♥

Var

ett tag sen sist!
Vi har hunnit njuta av sommarlovet, så skönt att få sova länge!
My o Robin var på fotbollsskola förra veckan, båda hade superkul :)
Midsommar firade vi på Seskarö, det gör vi varje år.
Igår var Jocke, Fia, Hugo o Gustaf här.
Vi tog en tur till Luppioberget. Den utflykten brukar vi göra varje år, minst en gång ibland fler.
Träffade några andra Karungibor, kul o ses :)
Till middag grillade vi hamburgare med friscobröd. Satte guacamole på burgaren, supergott!
Efter middagen styrde Fia o jag kosan mot Kalix, bio som hägrade.

Det var premiär för denna film!
Den var såå bra, fast man måste nog vara ett fan av serien för att få rätta utbytet av filmen :)

Nu ska jag gå o kolla hur mina lilla sjuklingar mår, Tuva har fått feber o Nell hostar!
Själv har jag världens snuva, visst är det härligt med sommar ;)

Ha en underbar sommar, får se när jag hinner uppdatera nästa gång :)

Tjing♥

Äntligen sommarlov

Första dagen på sommalovet o solen skiner, synd bara att det är så kallt i luften!
Jag har haft sovmorgon, vaknade först vid 10, såååå skönt :)

Igår var det avslutning i kyrkan.
Barnen sjöng jättevackert, lät som en bamsekör :)
Efter kyrkan var det fika på skolan.
Mysan åkte till Emelie senare, när jag sen skulle hämta hem henne ville hon inte med!
Hon fick stanna en stund till, Jaana o L-G förde hem henne senare.
Siri fick ett par gröna glitterskor av Jaana. De hade varit för små
på Emelie. Det var storlek 29, lite stora på Siri men
hon gick med de på fötterna hela dagen
igår ändå. Såg så gulligt ut :)
Robin ville oxå till en kompis så han ringde Anton.
Lastade cykeln på cykelstället o körde mot Oja.
Fick lite fika o surrstund med Lena medans killarna lekte :)
Till middag bakade vi pizza, supersmarrigt.
Sen kl 18,20 hade Robin bokat in en visit hos Elli.
Vi lastade några i bilen o pappan o pojken på fyrhjulingen o styrde mot Kukkola.
Där bjöds det på nybakade bullar, te, kaffe o cola.
Barnen utforskade huset o hittade massor av leksaker :)
Dem spelade lite finns i sjön med Elli o vi surrade massor,
jättetrevlig kväll:) *tack Elli*
På vägen hem for vi förbi stranden o kastade lite stenar i vattnet,
nått som roar oss ganska bra :)


Imorse såg gubben att båten var kostigt uppdragen nere vid stranden.
Den låg mitt i gyttjan, långt från var vi brukar ha den!
Vi gick ner o kollade. Årorna låg kastade i höggräset.
Öskaret är borta o båten är gyttjig som om den vält där nere, även på motorn var det lera!
Misstänkte genast killarna från Vårudden.
Kim ringde dit o visst hade dem varit o fiskat!
Dem förnekade ju att dem varit till oss o tagit båten men innan vi for till Elli
så såg Kim två av killarna på vespan med fiskespön utanför oss.
Dem stannade till vid vår infart men när Kim tittade ut från garaget så pep dem iväg.
Ringde till L-G istället! Han skulle komma hit o kolla om han ser några fotspår efter dem,
en har visst superstora fötter!
Tycker att deras privilegier som att röra sig fritt ska dras in
när dem inte kan hålla sig ifrån andras grejer!
Skulle ju vara en sak om dem kom o frågade ifall dem fick låna båten,
då hade man ju fått chans att välja själv!

Tisdag var det bilbesiktning, gick igenom med rena papper.
Så nu kan man köra ett år till :)
När vi kom hem så väntade en påse med kläder utanför dörren.
Funderade länge på vem som kommit med dem.
När jag sen började kolla på kläderna så gissade jag att
dem kom från Jaana, såg precis ut som Emelies gamla kläder.
Senare under dagen så ringde Jaana o sa att det var hon som lämnat kläderna :)
*tack för alla fina kläder o skorna*
Onsdag så var Mysan o jag till Vuono för tupperware party.
Shoppade lite plastburkar o fikade gott :)
*tack Monika för att vi fick komma*

Nu har farfar varit o hämtat Robin.
Ska sova över där en natt.
Mopeden packade dem oxå med, skulle åka till Kukkola o köra lite i skogen!

Vet ni någon här i byn som har häst som man skulle kunna få låna nån dag i veckan?
Skulle gärna ha en häst att rida under sommaren :)

Nu ska jag ta tag i städningen o tvätten.
Tjing♥

Återblick

Nu tar jag förra veckan, ska försöka komma i håg allt som hänt. Ni får ha lite överseende för mitt minne är ganska dåligt ;)
Tisdag
Var med småtjejerna till ortopeden, skulle tittas på fingrarna!
Nellans finger kapades bort så nu har hon ingen reservdel någe mer. Det gick superlätt o snabbt. Hon grät lite när det knöt men inte så farligt :)
Storbarnen var på skola/dagis. Visst har vi det bra som kan välja hur vi ska använda våra timmar, vissa dagis har ju satt ut vilka dagar i veckan o antal timmar som barnen får vara. Men vi får använda dem som vi vill, bra tycker jag!
Onsdag
Ja, vet inte riktigt vad vi gjorde:)
Dagen flöt nog bara iväg!
Torsdag
Tandläkare för Robin, gick superbra! Var så stolt över honom. Han satte sig i stolen direkt o gapade bra, inge krångel alls!
Mysan for till Sissela för övernattning.
Var på cykletur med Siri o Robin. Svängde in till Sussi en sväng, fick lite te o en surrstund :)
Storebror kom förbi med barnen. Efter middagen tog jag med alla barn, förutom twinsen, o for på en ny cykeltur. Linus ville så gärna cykla här o då är det bara att ställa upp :)
Fredag
Jag fick sovmorgon, väcktes av Siri som sa att hon ringt till mommo o hon var hemma. Hade bestämt själv att vi skulle åka dit.
Masade mig upp o sen åkte vi mot mamma. Barnen hade med sig cyklarna o for med kompisarna på byn :)
Lördag
Barndop i Karungi. Jonny o Päivi döpte Saga o Linnéa. Det var jättefint :) Sen blev det massa gofika, allt var supergott *tack Päivi*. Resten av kvällen lullades bara förbi :)
Söndag
Mysan åkte till Mathilda.
Jag hade storstädning av tvrummet, känns skönt när det är gjort :)
Sen upphämtning av My, styrde kosan mot stan. Stannade till hos Malin o surrade en stund :)
Storebror o fru bjöd på middag, tacos*mums* :)
Missade helt att vi skulle få besök :( Trodde att Tomas skulle komma ensam men han hade haft med sig hela familjen. Nu får jag skämmas lite! Nåväl vi får packa alla i bilen o kika in till dem istället :)

Nu är det matdags för bebisar
tjing♥


Hur tillförlitliga????

Hur tillförlitlig är en fartkamera egenligen??
Min styvpappa har med en dags mellanrum fått två brev om fartöverträdelse.
Där står det att man uppmätt för hög hastighet på ställe där det råder 70km/h. På ena bilden kör han mammas bil o är klockad i en hastighet på 80km/h. På andra bilden kör han sin egen bil med släp bakom, då är han klockad i en hastighet på 77km/h. Stället man uppmätt detta är enligt texten Salmis E4. Där finns förvisso en kamera o rådande hastighet är 70km/h. Så långt stämmer ju allt! Men när man sen tittar på fotona av honom körandes så ser man skyltar efter vägkanten. På en av skyltarna står det bla Shell! Så det är kameran vid bilprovningskorsningen som fotat honom och mig veteligen så är gällande hastighet där 90km/h!!!!!!
Nu kan man ju överklaga saken o det ska dem ju göra, men min tanke var lite så här:
vad händer med alla turister som åker efter denna väg???
När detta händer på hemmaplan så ser man ju på bilden var man är och man vet vad det är för hastighet som råder där. Men om man inte är från orten kan man ju inte veta att det är fel ställe som är uppskrivet och att hastigheten dem skrivit är fel!! Då kan man ju inte göra så mycket mer än att snällt betala boten, vilken för övrigt ligger på 1500 spänn. Det skulle alltså bli 3000kr för båda!!
Så alla ni som får ett brev om hastighetsöverträdelse, läs texten ORDENTLIGT och titta var bilden är tagen nånstans!
Detta tycker jag är någonting som våra medier borde ta upp! Inte kul om alla våra turister, speciellt när vi nu har Ikea som drar, får en massa böter som dem inte ens förtjänat!