Ny bloggare

Ska bara tipsa er om en ny bloggare, kika in hos henne!
Det är
Katja som äntligen börjat blogga, har bara tjatat sen förra sommaren på henne *ler*!

Inget nytt!

Här händer inget nytt!
Jag är på min praktik o trivs jättebra!
Solen skiner o värmer!
Har pusslat lite med mina föräldrar,
barnens vistelse under våra jobbhelger ska lösas!
Tror det har fixat sig ganska bra, pappa skulle ta med dem till stugan en helg
o mamma har dem under midsommarhelgen!
Tur att man har föräldrar♥
Nu är det torka i min hjärna!
Ska nog kasta mig i soffan med min nya bok!
Nina:hojtar du till när din bok är "ledig", jag skulle gärna vilja låna den :)
Ha det gott i solen♥

På allmän begäran!

Storgiffel, 200 grader på ugnen!
ingredienser
till två stycken:
½ pkt jäst
50g smör eller margarin
5 dl mjölk
½ msk salt
2 msk ljus brödsirap
13-14 dl vetemjöl
pensling: 1 ägg
garnering: blå vallmofrön, sesamfrön.

Gör så här:
Smula jästen i en bunke. Smält matfettet och tillsätt mjölken. Värm till fingervärme, häll lite av degvätskan över jästen. Rör tills jästen har löst sig.
Tillsätt resten av degvätskan, salt, sirap och nästan allt mjöl. Spara lite mjöl till utbakningen.
Arbeta degen smidig. Låt jäsa övertäckt ca 40 minuter.
Ta upp degen på mjölat bord och knåda den smidig.
Dela degen i 2 bitar.
Kavla ut varje degbit till en trekant, ca 30 cm i basen.
Rulla ihop trekanterna från basen. Böj rullarna något till gifflar.
Låt dem jäsa övertäckta ca 20 minuter.
Pensla gifflarna med uppvispat ägg och strö över fröna.
Grädda gifflarna i nedre delen av ugnen ca 30 minuter. Låt svalna på galler under bakduk.
Till detta hackade jag ca 15 svarta oliver och 15 gröna oliver, rev gul lök o pressade i vitlök.
Strödde på det när det var utkavlat, innan jag rullade ihop dem.
Man kan även strö på lite havssalt på dem när de är penslade!


Blåbärsbullar

Fyllning:
100 g mjukt smör
2 msk malen kanel
1 dl råsocker
3 dl frysta blåbär
2 msk florsocker
2 msk maizena

Pappersformar till utbakningen
Ägg till pensling

Gör så här:
 Blanda smör, råsocker och kanel till en krämig fyllning. 
Dela degen och kavla ut en halva i taget till en stor rektangulär platta, cirka 0,5-1 cm tjock. 
Bred över smörkrämen.
Blanda lätt tinade bär med florsocker och Maizena i en skål, ha bären nästan frysta för dem tinar så fort när man börjar skära degen o det blir sååå kladdigt!
Strö bären över degen och rulla ihop till en tajt rulle.
Skiva rullen i 3-4 cm breda skivor. 
Lägg bitarna i pappersformar i en muffinsplåt eller på en bakplåt. 
Sätt ugnen på 200 grader, varmluft. 
Låt dem jäsa utan bakduk till dubbel storlek, cirka 40 minuter.
Pensla knutarna med uppvispat ägg och strö över mandelspån/flis eller pårlsocker (efter eget tycke!)
Grädda bullarna gyllene, i cirka 10 minuter.
Jag satte bullformarna i muffinsplåten så dem blev höga o fina!
Tycker det är mycket godare när man inte har så mycket kanel utan bara sätter socker, men det är ju en smaksak!
Såklart ska man göra en vanlig vetedeg till detta!

Lycka till♥

Storfiskarn

Var förbi en sväng!
Med sig hade han en 14 kilos lax!!!
image222

image223
Vilken bjässe, eller hur!
Helt plötsligt var min 62 åriga styvpappa som en liten pojk igen :)

Aegnes: tack för en trevlig kväll!
Eira: det är inte blåbärssylt utan frysta blåbär som jag har i! Receptet har jag "stulit" från tv4.se o sen modifierat lite!

Ha en underbar helg, här väntar jobb hela helgen!

Tjing

Rubriktorka

Har varit ledig idag. Vädret var ju inte det bästa så vi bestämde oss för att baka lite!
Det blev lite blåbärsbullar *smarrigt*

visst der dem goda ut :)
Sen bakade jag lite matbröd till middan
 
det är gifflar som är fyllda med hackade svarta o gröna oliver, riven lök och lite pressad vitlök.
Till det gjorde vi en tacosoppa, blev sååååå gott!!

Det har jag gjort på min lediga dag
vad har ni haft för er idag då??

tjingeling♥

9582

Steg har jag tagit idag (hittills)! Ca 7500 av dem var på praktiken, och idag var en lugn dag!!
Just nu har jag min praktik på Vc, mottagningen och där trivs jag superbra!! Skulle kunna tänka mig att vicka där nångång.
Har nu varit där två dar o redan hunnit se en hel massa saker.
Varit med på en rektoskopi, en suturering, ett EKG o en hel massa annat.
Jag ska få lära mig att ta EKG oxå *kuligt*.
Nyttigt att vara där o få se hur det funkar.

Igår var det avslutning på dagis för Mysan o hennes årskull. Nu är det upp i skolan som gäller.
Hon är helt salig över att få vara där :)

Imorron är det ledig dag så vi ska sova läääänge*skönt*
Bara Mysan som ska iväg, dem hade utflykt så hon får fara på det o sen hämtar jag henne!

Nu ska jag uppdatera mig hos er
ha en härlig kväll♥

Snart slut

På denna långa härliga helg!
Jag har verkligen slappat o inte gjort många knop :)
I fredags så började jag dagen med lite fotvård, det var sååå skönt.
Sen lite inhandlande av presenter o mat.
JoS var till oss o vi mumsade tacos *slurp*.
När dem skulle hem så ville Lillsnäckan med dem. Hon packade sin väska o vinkade åt oss.
Hon hade visst haft en härlig övernattning hos dem :)
På lördag så styrde vi kosan mot ön.
Lillsnäckan skulle hämtas o kött skulle grillas!
Jag kröp ner i mammas badkar en stund med min bok, var sååå härligt!
Jocke grillade en massa olika köttstycken o lite klyftisar gjordes till!
Gustaf var oxå dit o han joxade ihop sallad, Fia marinerade kikärtor*mums* o sen fanns det massa olika kalla såser, fetaost o oliver på bordet.
Lite rött vin hade vi till maten o sen fanns det drinkar efter maten!
Det var en liten fest, såååå härligt:)
Ungarna pysslade lite halsband med Fia o gubben fick för sig att han oxå skulle pyssla!
Jag fick mig ett armband av honom :)

Imorse har ingen av ungarna vaknat före 8!! Bara en sån sak!
Gubben joxar i sin bil som vanligt :)
Vi funderar på vad vi ska göra, tror vi ska ta oss en tur förbi grannen!

Ha en underbar söndag, solen skiner*härligt*♥

Nu ger jag upp!!!!

Läser era bloggar o ska sen kommentera.
Varje j**la gång kommer detta upp: vi misstänker att detta är spam, fyll i koden!
Fan vad less jag blir!!!!!!!!


Sovmorgon

Har jag fått idag! Gubben gick ner med Siri vid 6 tiden.
Robin har kurit nära mig o vi slumrade vidare!
Först vid 8,30 så var Snäckan o väckte oss, var såååå skönt att få sova :)

Är på väg mot stan idag. Gubben står o stressar, vill att jag ska åka NU!!
Jag ska nämligen hämta nytt avgassystem till honom så han hade nog velat att jag åkt redan igår*asg*.

Ha en underbar fredag♥

Jag sparkade inte....

....jag tog en godis istället :)
Tungsinnet släppte till slut *phuuuu*.

Imorse packade vi ♥barnen i bilen o styrde mot Ängesbyn.
Där köpte vi en "skruttibangbang" till gubben (fast han tycker nog inte att det är en!)
Vi lunchade i Persön o sen hem igen.
När vi väl kom hem så spenderade vi resten av dan ute!
Jag har passat på att spraka lite fotboll med min ♥son. Snäll som han är så sa han "mamma du vann, vad bra du är att spela fotboll".
Gubben roar sig med att städa sin "nya" bil. Jag som har bett honom städa min bil i flera månader nu, men inte har jag fått nån respons!
Med lite tur så fortsätter han med min bil!!
Såg Täikkös som passerade förbi när vi var ute, hann t o m vinka lite:) Sväng gärna in nästa gång ni passerar!

Imorron har jag tid för fotvård*skönt*. Efter det ska jag möta lillebror o svägerskan i stan.
Blir en tur till Ikea, dem ska beställa kök, o sen handla lite mat!

Nu gråter lillsnäckan, dags att gå

tjingeling♥

Sista uppgiften!

Sista skoluppgiften är precis gjord och inskickad!!!!! Nu är det bara resten av praktiken kvar och sen en dag i skolan!

Känner mig smått irriterad idag o jag har ingen aning om varför!
Det bara kom över mig vid 10 tiden o det är ännu kvar!!
Känns som om jag skulle behöva sparka på nån så det går över!!!

Näe, nu ska jag ta mitt tungsinne o äta nått!!

Äntligen*jippieeee*

Igår åkte gipset av, känns sååååå skönt!
Jisses att det gjorde ont i foten när den fick börja stäcka på sig igen!
Alla senor o ligament vaknade till liv igen, o det kändes :)
Före:

 

Efter:
 
Jisses vad mycket hud det var på benet o foten!!
Har aldrig varit med om nått liknande+ att benet är mycket mörkare än det andra!!
Ni som lätt mår illa titta bort NU

så här fin var foten under!!
På fredag ska den fixas till, jag har gjort akut fotbad hemma igår o det var ingen vacker syn.
Hela baljan var full med hudavlagringar!

På väg hem från Sunderbyn igår så testade jag o köra bil, o det gick!!!
Vilken underbar känsla att få köra igen!!!
Haltar gör jag ännu, sjukgymnasten ville att jag skulle ha två kryckor ännu denna vecka o ha en krycka så länge som jag haltar!

Päivi: vi är lediga från torsdag så vi kan ju kika in nån dag!

Nu ska jag köra mitt gympaprogram för benet

Tjingeling♥


Helgen är här

Märker ni oxå att veckorna bara rusar iväg??
Undra just var tiden tar vägen, tycker man går o lägger sig på söndag o vips så är det fredag!
Snart ska min "lilla"flicka börja uppe på skolan, en vecka kvar på dagis.
Hon själv tycker det ska bli bra, hon har längtat o längtat att få börja skolan så en tjuvstart nu på våren blir nog bra :)
Hörde att busungen har fattat tycke för vår älskade vikarie,
Kajsa, på dagis!
Hon sa vid middagsbordet att Kajsa är hennes kompis.
Det är ett ganska bra betyg för det är inte alla som får det!

Gubben hämtade mig idag från stan.
Tog en lite shoppingsväng för att fylla på förråden.
Var en sväng o tittade på Anki o surrade lite*trevligt*
Hejade även på Malins äkta hälft :)

Imorron styr vi kosan mot stan.
Fasters älskade pojk fyller 6 år!!

Grattis Linus på din födelsedag, hipp hipp hurra för dig ♥
image212
Visst är han fin :)
Barnen har gjort presenter här hemma till honom o slagit in själva :)
Han har oxå kommit in på språkskolan så han förtjänar ett extra stort firande :)

Ha en härlig kväll♥

p s. kolla in detta : http://malarstigen4.webblogg.se


Wow

Vad händelselöst det är just nu i mitt liv!
Är ju på praktik på dagarna, där händer det mycket roligt men man har ju tystnadsplikt så ni får gissa vad jag gör :)
Hemma händer det inte så mycket, äter middag o läser o sover!
Ungarnas avstängning från dator mm har gått bra, inte nått tjat har det varit o öronen har funkat ganska bra oxå :)
Idag var fantasin lite bättre när det gäller middagen, det blev vitlöksmarinerad kyckling, klyftpotatis o kall sås med vitlök o sweet chili. Jag hade även blandat lite vitlöksklyftor med skal på bland potatisen så den blev lite rostad *smaskens*. Jag är just nu inne i en vitlöksfas, har sånt behov av det *är sååååå gott*.
Nu har jag bara 4dar kvar med gips (om man inte räknar idag).
Åh vad skönt det ska bli att få på sig en sko!!
Ringde till Soile för fotvård, men hon hade inget den dan jag var ledig. Ska kolla hurdant schema jag har veckan efter så jag kan boka en tid!
Gudarna ska veta att det kommer att behövas, huden jag känner asså under tårna är som läder. Skithård o har börjat spricka, man kan ju bara fantisera hur resten av foten är :S

Nu väntar jag på att farsan o Aino ska komma på besök, ringde för ett tag sen!
Mange har oxå hittat hit en sväng, var tänkt att han o Kim skulle lägga ut några nät men det började ju ösregna.

Ha en härlig kväll♥

Trött

Blev så herrans trött efter lunchen, undra om nån satte sömnmedel i min mat *hmm*;)
Tror inte heller att detta regnande underlättar!
Inget spännande har hänt heller!
Mysan har fått sin 6 års spruta, med sig hade hon Kim. Gick bra, hon sa att det gjorde bara lite ont!
Sen har dem tydligen varit på shoppingtur.
Hon hade ett set med parfym, glitter för hud, läppglans, nagellack och hårglitter.
Var så lycklig när hon visade det :)

Fantasin tryter på middagsfronten, skulle behöva en köksa här hemma!

Nu ska jag locka med gubben o hämta knottarna från dagis
tjingeling♥


Lite smått.....

....uttråkad känner jag mig idag*suck*.
På förmiddagen var vi en sväng till Sangis o kollade på en bil.
Var en snubbe som ville byta mot gubbens Volvo.
Men vilket skit det var, en gammal Mb. Smårostig, lite nerkörd, skitig som fan
och kass växellåda!! Sist vi hade en Mb med dålig växellåda hamnade slutnotan på över 10 blad!!!!
O smartollen ville byta jämt dessutom *dubbelsuck*.
Sen har jag lyssnat på mina ungar som slagits för fulla muggar idag!!
En del rackartyg har dem hunnit med oxå :S
Nu är det kompisförbud o datorförbud några dar här hemma!
Muminteatern missar dem oxå!

På kvällskvisten var vi en sväng till Kalix.
Gubben hämtade en skotermotor från Månsbyn o
jag svängde förbi
Carina för att hämta Linus kort, var sååå fint *supernöjd*

Nu ligger Siri i sin säng o inväntar John Blund,
Mysan är strax på väg upp o
Robin har jag lovat vara uppe en stund längre
för att hans öron funkade tidigare i kväll medans hans systers hade lagt av totalt!!

Tror jag ska ta mig ett litet glas vin o en bra bok
o sen krascha i soffan!
Tur att man har taxi till praktiken o inte behöver tänka på promillen :D

Ha en härlig kväll♥

Irriterande!!!!!

Mina kommentarer "fastnar" inte hos er!!!!!!!!
O när jag klickar i rutan "kom i håg mig" så stannar det inte kvar där heller!!!
Jag har läst o kommenterat era bloggar igår o idag men inget syns där!!!!!
Fattar noll, om nån är väldigt kunnig o sånt så hör gärna av er!

Ha en härlig lördag i blåsten♥

En sötpropp

Träffade jag på Ikea idag.
Det var lilla Oliver som var med mamma Malin på shoppingtur. Så kul o ses o få surra en stund, synd att det blir så sällan.
Var med min praktikplats på utflykt.
Vi gjorde lite shopping o sedan lunch i restaurangen.
Passade på att fynda lite lådor med lock till kontoret o rosa glansigt presentpapper!
Kände mig inte ens trött efter att ha knallat runt hela stället på käppar!
Gubben hämtade mig idag, hann in på Ica o handla innan hemfärd.

Nu har jag middagen i ugnen, vitlöksspäckad kotlettrad och potatisgratäng med massor av vitlök *slurp*
Gubben är ute o vaxar sin bil i hopp om att nån vill köpa den.
Ungarna är ute o leker, utan att bråka!!

Ha en underbar fredag♥
vovve


Torka

på rubriker har jag idag!
Började min praktik i onsdags, jag är på dagliga verksamheten för förståndshandikappade.
Trivs jättebra, ganska lugna dagar.
Jobbar 8-14,30, sååå fina tider :)

Annars lullar jag bara på som vanligt.
Inte så mycket spännande som händer just nu!

Var o kikade in i J&S nya hus, kommer nog att bli kanonfint när dem är färdiga!
Mysigt att bo lite undanskymt från alla:)

Nu ska jag titta till pannkakan i ugnen!

Tjingeling

Gråmulet

är det på Seskarö idag, hur har ni andra det?
Mumsig mat blev det igår.
Kyckligfiléer, klyftpotatis, morötter, rödlök, kikärter och vitlök blandades i en ugnsform.
På med lite olja, pressad citron och hönsbuljong, kryddade med örtsalt och peppar.
In i ugnen, 200 grader. Tiden stod 20-25 minuter men mina pottisar var inte färdig efter den tiden.
Kanske tiden stämmer om man har köpes klyftpotatis men jag gör ju alltid själv!
Sen hade vi rödvin till, passade bra :)
Blåbärspaj till efterrätt *slurp*, Marika hade köpt med en massa goda ostar, brie o lite mögelostar *mumma*.
Så vi har mumsat hela kvällen!

Ungarna har suttit som tända ljus framför tvspelet, Siribus sover så huset är lugnt.

Idag äter vi tacos igen till middag *sååååå smarrigt*, skulle nog kunna äta det hur ofta som helst :)
Har skickat lillebror till affären för inhandling av ingredienser.
Mamma o ungarna mumsar just nu i sig det sista av pajen som mellis :)

Ska nog slänga mig i mammas badkar en sväng, har faktiskt varit så förutseende o tagit med min bad/duschstrumpa!

Ha en härlig dag♥