Tack

För alla lyckönskningar, värmer verkligen i hjärtat :)
Nu är vi hemma, känns såååå skönt!
Vi smet från bb redan på lördag. Mellanlandning på ön en natt, jag stupade i säng med stora barnen medans Kim o mamma tog hand om Tuva o Nell. Kan ju säga att jag sov medvetslöst :)
Igår packade vi bilen o styrde hemåt, fullt lass var det  i bilen på väg hem :)
Var så skönt att komma hem o sova i egen säng igen.

Förlossningen gick bra o ganska snabbt.
Klockan 8 kördes ctg, då upptäckte dem att Nell vänt sig igen så ingen kom i säte!
9,00 spräcktes hinnan för Tuva så vattnet gick, samtidigt sattes dropp för att få igång värkarna.
Först kändes inte nått o sen kom allt på en gång. Starka värkar med knappt en minut emellan. Denna gång testade jag epiduralen, blev bra avlastning i ryggen på en gång. Samtidigt använde jag lustgasen oxå. Jag var inställd på en ganska lång förlossning, har tagit tid med dem andra!
Det var 4 cm öppet när vi startade, Kim kollade på kurvan på datorn o sa till mig att om allt stämmer borde dem vara födda vid 15 tiden! Aldrig sa jag, påpekade minnsan hur lång tid det tagit förut!
Barnmorskorna kom o gick, jag sniffade min lustgas mest hela tiden.
Dem kollade mig med jämna mellanrum o vips så var jag öppen 6 cm, tänkte att detta kommer att ta tid!
Sen kommer bm in igen, säger att hon måste få kolla mig för det var en timme sen sist. Var inte så pigg på det eftersom jag hade så starka värkar, men jag gav med mig tillslut.
Djupa andetag i lustgasmasken medans hon kollade, så säger hon att nu är det 10 cm, du kan börja krysta nu!
Hörde hur hon pratade med Kim om att hon skulle kalla på alla andra som skulle vara inne i rummet. Jag var nu ganska hög av lustgas, det enda som satt i huvet var att hon sagt 10 cm o krysta. Ok tänkte jag, gör väl det då. Släppte aldrig masken utan började krysta, känner hur bebisen glider ner o sen ut. Bm hade vänt ryggen mot mig o skulle sätta på sig handskarna, då hör jag Kim säga att nu kommer den. Hon vänder sig tillbaks mot mig, sen hör jag henne ropa till Kim att LARMA!! Ut kom Tuva på en krystvärk, var bara Kim o bm i rummet, hon hann inte ens få på sig handskarna!! När hon var ute så kommer alla in i rummet, lite sent bara :)
Jag öppnade aldrig ögonen så jag har inte så stor susning om vem som var där, men jag kände igen rösten på Liselott iaf.
Därefter avtog värkarna ganska mycket, så droppet ökades. Sen säger bm till mig att nu får du andas bort några värkar för kanten är tillbaks så du är bara 9cm öppen!
Näe, svarade jag! Du kan hålla bort kanten medans jag krystar, tyckte jag o så blev det. Hinnan spräcktes även för Nell, men hon låg ganska högt uppe. Tillslut var det en bm som höll bort kanten o en som tröck/manglade på min mage medans jag krystade.
En dryg timme senare kom Nell äntligen :)
Jag hade ganska kraftiga blödningar efter, Bertil (spec läkare) var in flera ggr o kollade. Dem räknade med att jag blött ca 2 liter, blev även sydd i livmoderhalsen som fått skador. Annars gick jag knappt sönder, blev inte många stygn *skönt*.
Klockan var inte förrän vid 22 tiden när jag kördes över till bb. De ville se att jag slutat blöda först. Sen var dem så "snälla" att jag fick en kateter oxå, allt för att avlasta livmodern!
Nu är vi alltså äntligen hemma o får gå efter våra egna rutiner, känns så skönt!!
Så för alla som är sugna att se bebisar så finns dem på Tornedalsvägen 354 :)

Bamsekramar till mamma, Jocke o Sofia som tog hand om mina andra barn i flera dar, ni är verkligen guld värda :)

Tjing♥

Kommentarer
Postat av: malin

Åh, så ni smet redan innan helgen var över - FÅR man det? ;)Vi kikar in sen, när ni har kommit till ro och vi alla är friska :)Kram! (förresten, gav dom dej nåt extra blor eller slapp du det)

Postat av: Veronica

Halloj!!
Har väntat på uppdateringen hur det gått..
Alltid intressant och jämföra och höra hur andra upplevt sina förlossningar.
Hoppsan.. bebis ett hade bråttom;-)
Låter som att du också var lite hög av lust gasen. Jag drog också mkt med Dennis,men jag kände däremot att jag inte orkade krysta. Var helt groggy! (OM de blir en till.. då ska jag INTE dra så mkt gas utan pröva någe annat.)
Ojdå de var inte lite du blödde! Jag behövde inte sys alls nu sist,skönt!
Hoppas man får se de små nångång.
Sköt om er.. kramar!

2008-02-18 @ 13:54:34
Postat av: anna

ja, det var då verkligen 2 små sockertoppar ni fått!!! -såååå rackarns söta :), men så små...

2008-02-18 @ 15:11:05
Postat av: Annika

Vad skönt att allt gick bra!!
Ha det gott och rå om varandra o vila upp er!!

2008-02-18 @ 16:10:15
Postat av: Ulle

Skönt att vara hemma igen. Ta nu hand om er alla och vila upp er!

2008-02-18 @ 16:29:33
Postat av: elli

Ni är åxå rika...

2008-02-18 @ 18:32:25
URL: http://elli.webblogg.se
Postat av: Anki

Grattis igen=)
Skönt att vara hemma. Nu vet du (ni) vad ni gör närmaste tiden=)
Inga fritidsproblem.
Lycka till

2008-02-18 @ 18:45:37
URL: http://anki.webblogg.se
Postat av: Katja från Borås

GRATTIS GRATTIS!!!! Jag vet hur lycklig man är efter en tvilling förlossning men samtidigt är man så trött att man nästan är olycklig... lycka till nu me dina godingar, har allt sett dina godingar!!!

2008-02-18 @ 18:51:15
Postat av: sussi

Välkommen hem än en gång :)!
Ta nu bara vara på sovchanserna - vi kommer framöver!
Vi ses,
kramkram

2008-02-18 @ 19:33:23
Postat av: Nina

Härligt att läsa att förlossningen ändå gick bra och att ni är hemma igen:)
Garttis än en gång och försök att göra så lite som möjligt och säger som Elli, ni är rika ni ;)

2008-02-18 @ 19:42:33
Postat av: aegnes

mååååånnnnngggggga grattiskramar.

2008-02-18 @ 20:07:00
Postat av: Anna-Lena

Välkomna hem:)
Vad skönt att allt gick bra. Vi kommer när vi är snor och hostfria:)
Kram

2008-02-18 @ 20:22:13
Postat av: Mia

Hej o välkomna hem o de var jätteroligt att få läsa om förlossningen. Tur både du o Kim har varit med förr o vet hur saker o ting ska gå till. Hoppas alla barnen mår bra o att vi ses snart. Kram Mia

2008-02-18 @ 21:06:01
URL: http://www.marwels.se
Postat av: Majsan

Grattis än en gång!

2008-02-19 @ 07:25:02
Postat av: Kajsa

Stort grattis igen!!! Här har vi sjuka barn så vi väntar till alla blitt frisk innan vi kommer och tittar till er! har kollat in twinsen på webbisarna och dom är så fina! Säger som Sussi att du ska passa på att vila när bebisarna gör det! Å som Elli sa!!! Nu är ni ännu rikare!

2008-02-19 @ 07:37:08
Postat av: Bettan

Härligt att allt har gått bra och de är verkligen söta dina små tösar!! Bråttom ut hade 1:an också.
Kram

2008-02-19 @ 10:04:09
URL: http://elpa.webblogg.se
Postat av: Katja

Roligt att höra att det gått bra!! Vi har varit och tittat på nätet, dom är sååå söta!!

2008-02-19 @ 12:59:38
Postat av: Eira

Grattis återigen. Skönt att läsa att allt gått bra och tänk att eran lilla etta hade så brått ut! *ler* Vad säger storasyskonen nu då?

2008-02-19 @ 15:06:01
URL: http://hilldur.blogg.se/
Postat av: elli

Jag har ju sett twinsen live!!!! idag! Pilutta er!!! (aslltså pilutta alla dom som inte sett...ha ha)

2008-02-19 @ 19:19:52
URL: http://elli.webblogg.se
Postat av: sussi

Så roligt att få se småttingarna idag - helt otroligt vad fina :). Siri är ju helt bedårande vacker - hon får d inte lätt ;)!
Du har mail förresten!
kram

2008-02-20 @ 19:28:36
Postat av: Carina

GRATTIS till småtjejerna, skönt att allt gick bra!

2008-02-21 @ 09:54:56
URL: http://cinodesign.wordpress.com
Postat av: malin

Jag kikar in hela tiden för att se ifall du uppdaterat dej, men jag får väl inse att du har det ganska fullt upp :)

2008-02-22 @ 10:11:48
URL: http://hoppsan.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback