Skräckkväll

Värsta kvällen i mitt liv skedde igår.
Nell hade ätit o vi lade henne o sova i vagnen, efter ca en timme hör man hur hon kräks o sen börjar kippa efter andan. Kim kollade henne, var slem o spya i mun o näsa. Snabbt upp med henne, försökte rensa näsan o munnen. Hon försökte skrika men fick inge luft. Han gav henne till mig, jag kände bara hur paniken steg, tänkte att vi måste ringa 112! Isamma veva tog han henne igen o gick o ringde 112. Vi hade henne upp o ner o försökte få slemmet att komma ut. Hon blev bara rödare o rödare o sen började bli blå.
Då ringer Torneås ambulans, dem är på väg o är vid Älvagård. Dem frågade hur dem hittar till oss. Under hela tiden försöker vi byta ställning på Nell, gräva ut slem från munnen som kommer upp o ge henne lite konstgjord andning. Kommer ett nytt samtal från Torneås ambulans, undrar hur det går o i under samtalet så säger dem att nu kör Happis ambulansen om oss.
Sen kommer samtal från Happis ambulans, frågar var vi bor o att dem snart är hos oss.
Sen ringer Torneå igen o säger att dem pratat med Happis o att dem tar det, så Torneå vände.
Kommer på att nån måste vara med barnen så jag ringer mamma, säger bara när hon svarar "att kan du komma, Nell är sjuk o ambulansen är på gården". Hon slängde bara på luren o åkte.
När ambulansen var här hade hon börjat piggna till, dem skulle kolla saturationen på henne, men eftersom hon är så liten funkade grejerna inte riktigt på henne. Dem lyssnade på lungorna o dem var rena o fina.
Vi lastade oss i ambulansen o åkte mot stan, hon fick lite syrgas under resan. Hela resan till stan sov hon i min famn, fin färg men lite tagen.
Mamma mötte ambulansen i rondellen, utan blåljus. Hon blev orolig o ringde Kim, tänkte att nu har det inte gått bra. Kim sa att hon börjat andas hemma o var mycket piggare så därför hade dem inte lika bråttom mot stan!
På akuten vaknade hon o kikade var hon var, såg totalt oberörd om vad som hänt.
Läkaren trodde att hon haft slem som runnit ner samtidigt som kräkreflexen startat, detta gjorde att hon fick upp så mycket slem.
Vi stannade på obsen två timmar, fick sen själv välja om vi skulle hem eller vidare till Sus, vi valde att åka hem. Hela tiden på obsen var hon pigg, åt massor o såg ut att må helt bra.
Jag har spenderat halva natten sovandes/vaken i soffan med gubben i fåtöljen. Vid tre tiden tog jag med mig Tuva upp för att sova. Hon hade magknip så det slutade med att hon somnade på mitt bröst. Så sov vi tills kl 05,30 då hon var hungrig. Vid 6 tiden var det avlösning där nere, Kim gick upp för att sova o jag gick ner med tjejerna.
Idag kan man inte tro att nått har hänt, Nell sover o äter precis som vanligt!


Kommentarer
Postat av: Anna-Lena

Usch vad hemskt!! Kan tänka mig paniken stiga.. Vilken tur att allt gick bra.
Kram

2008-02-25 @ 14:06:05
Postat av: Bettan

Usch!! Jag förstår verkligen att ni fick panik, man vet ju hur panikslagen man blir när de äldre barnen sätter mat i halsen och innan de får upp det.
Tur att allt gick bra!!
Kram

2008-02-25 @ 14:12:56
Postat av: Kajsa

Men så fruktamsvärt hemskt!!!! Tur att det gick bra! Du kan åxå ringa mej om det är ngt för det tar inte mer an två minuter för mej att komma dit plus att jag känner barnen!!!!/kram

2008-02-25 @ 14:14:29
Postat av: Veronica

Herregud!!
Jag vet hur hemskt de kan vara, man blir så rädd.
Dennis kräktes i vagnen en gång, fick också panik.
Efter det köpte jag hem *Fridas Nässug* har haft med den överallt!
Vad skönt att allt gick bra!
Kramar

2008-02-25 @ 15:52:50
Postat av: Nina

herregud och jisstanens vilken hemsk upplevelse ni varit med om. Har varit med om en liknande grej med ett av barnen.....man kommer ihåg paniken igen när man läste det du skrev. *hurv*

skönt att allt gick bra ändå.

2008-02-25 @ 17:43:42
Postat av: anna

men fy!! jag får gåshud bara av att läsa...
kram på er!!

2008-02-25 @ 18:13:22
Postat av: Sussi

Ja vi var åxå så oroliga, höll hårt i telefonen. Meddelade Päivi imorse - visste inte om du gjort d - hon var åxå så orolig...
Så skönt att allt gick bra tillslut, hojja...
*kramar*

2008-02-25 @ 18:38:50
Postat av: Anki

Usch jag ryser när jag läser. Tur att det gick bra.
Det finns väl många därikring som kan ställa upp som barnvakt?

Postat av: aegnes

usch å fy men bra att det slutade lyckligt

2008-02-25 @ 20:40:46
Postat av: Annika

Huvva vad hemskt!!!! Tur att allt gick bra till slut!!

2008-02-25 @ 21:53:45
Postat av: Susanna

nämen fy va HEMSKT!!! Förstår paniken!!!!!! tur att allt gick bra i slutändan!! *kram!*

2008-02-26 @ 09:16:09
URL: http://susannal.webblogg.se
Postat av: Emma

Ryser när jag läser ..vilken tur att allt gick bra .
Kram .

2008-02-26 @ 11:48:01
Postat av: Maria Wittikko

Men gud så hemskt! Förstår att de var panik för er! Skönt att allt gick bra till slut... Kram

2008-02-26 @ 13:28:12
Postat av: Sussi

Hur är d m gumman - och er andra??

2008-02-26 @ 19:05:51
Postat av: malin

Nej fy så hemskt!!! Vilken tur att allt gick bra!!! Förstår att det var hemskt... Hur tog de större barnen det?

2008-02-26 @ 19:18:09
URL: http://hoppsan.webblogg.se
Postat av: elli

Huvva så läskigt. Man blir ju alldeles paralyserad när det gäller ens barn. Tur att era barn har just dej och Kim som föräldrar!!!!! Kram

2008-02-26 @ 19:25:41
URL: http://elli.webblogg.se
Postat av: anisa

Fy bubblan vad hemskt. Kan tänka mig hur panikslagna ni var! Själv hade jag nog "kolat". Skönt att allt gick bra!!!

2008-02-26 @ 19:49:28
URL: http://anisa.webblogg.se
Postat av: mammamia

Usch,värsta skräckupplevelsen...Jag lider med er,men OJ vad skönt att det gick så bra ändå!

2008-02-27 @ 21:47:46
URL: http://mammamias.webblogg.se
Postat av: MorsanBaloo

Herregud vilken hemsk upplevelse! *ryser*
Tur allt gick bra.

2008-03-04 @ 19:46:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback