Hur tillförlitliga????

Hur tillförlitlig är en fartkamera egenligen??
Min styvpappa har med en dags mellanrum fått två brev om fartöverträdelse.
Där står det att man uppmätt för hög hastighet på ställe där det råder 70km/h. På ena bilden kör han mammas bil o är klockad i en hastighet på 80km/h. På andra bilden kör han sin egen bil med släp bakom, då är han klockad i en hastighet på 77km/h. Stället man uppmätt detta är enligt texten Salmis E4. Där finns förvisso en kamera o rådande hastighet är 70km/h. Så långt stämmer ju allt! Men när man sen tittar på fotona av honom körandes så ser man skyltar efter vägkanten. På en av skyltarna står det bla Shell! Så det är kameran vid bilprovningskorsningen som fotat honom och mig veteligen så är gällande hastighet där 90km/h!!!!!!
Nu kan man ju överklaga saken o det ska dem ju göra, men min tanke var lite så här:
vad händer med alla turister som åker efter denna väg???
När detta händer på hemmaplan så ser man ju på bilden var man är och man vet vad det är för hastighet som råder där. Men om man inte är från orten kan man ju inte veta att det är fel ställe som är uppskrivet och att hastigheten dem skrivit är fel!! Då kan man ju inte göra så mycket mer än att snällt betala boten, vilken för övrigt ligger på 1500 spänn. Det skulle alltså bli 3000kr för båda!!
Så alla ni som får ett brev om hastighetsöverträdelse, läs texten ORDENTLIGT och titta var bilden är tagen nånstans!
Detta tycker jag är någonting som våra medier borde ta upp! Inte kul om alla våra turister, speciellt när vi nu har Ikea som drar, får en massa böter som dem inte ens förtjänat!

Kommentarer
Postat av: Annika

Men hallå, jösses alltså!! Det är ju fruktansvärt. Skicka detta till media!!

2008-06-06 @ 21:57:00
Postat av: Sussi

Men.... man får bara köra 70 med släp... ;)

Däremot är d ju helt otroligt att de "blandar" ihop olika kamerabilder m olika platser!??



Hoppas han slipper betala, d finns ju roligare att göra för kosingen.



Trevlig helg på er, jätteskoj att ni kikade im :)!

kramkram

2008-06-06 @ 22:12:59
Postat av: Linda

Sussi:man får köra 80 med släp :)

2008-06-06 @ 23:01:22
Postat av: kim

undrar hur många jag får då????

har alltid kört 90 där.

kanske man får ett 20 tal snart i brevlådan.

2008-06-06 @ 23:19:26
Postat av: Eira

Alla vill ha sin del av IKEA-effekten Flin

2008-06-07 @ 08:18:17
Postat av: Sussi

Vah, d har jag inte vetat...! På tiden då m.a.o ;D! Tänk vad tid jag missat när jag "sölat" fram m släpvagnen ;). s

2008-06-07 @ 14:51:20
Postat av: aegnes

hihihihi jag har åxå fått fortkörningsböter där....

och jag väntar hem ett brev till för jag har blivit fotad två ggr. men man bara kryssar i på baksidan å förklarar att det är 90 som gäller vid kameran. vederbörande är numera medveten om felet. har vart till polisen. å när d blir så här så kollar d upp andra som fått böter på denna sträcka å ev hunnit betala in å så får de tillbaka pengen.

2008-06-07 @ 17:28:48
Postat av: aegnes

hihihihi jag har åxå fått fortkörningsböter där....

och jag väntar hem ett brev till för jag har blivit fotad två ggr. men man bara kryssar i på baksidan å förklarar att det är 90 som gäller vid kameran. vederbörande är numera medveten om felet. har vart till polisen. å när d blir så här så kollar d upp andra som fått böter på denna sträcka å ev hunnit betala in å så får de tillbaka pengen.

2008-06-07 @ 17:29:39
Postat av: anisa

Själv väntar jag på böter eftersom de blixtrade i kameran när jag passerade. Detta hände vid bilprovningen. Kan ju meddela att jag körde max 100 enligt min mätare;) Så böter lär jag nog få!!!

Postat av: Lotta

tror våran bot när vi råkade köra liiite för fort norr om ö-vik var 2400.. :-/

2008-06-07 @ 20:49:32
Postat av: Anna-Lena

Ja, jag är hemma på tisdag, Jonathan fyller år, men på morg./f.m måste jag städa , hämta tårtan osv. Vilken tid är ni på väg? De är bara komma:)

Kram

2008-06-08 @ 07:44:05
Postat av: kajsa

Jag kollar alltid om det blixtrar till när jag åker förbi...

2008-06-08 @ 13:09:52
Postat av: Bettan

Ja, det skulle inte förvåna mig om de bara försöker snuva folk på pengar - som vanligt när det gäller staten....

2008-06-08 @ 23:51:00
Postat av: Anonym

ÅÅÅÅ va tråkigt!!! men å andra sidan då vet man ju vart man ska lägga sina skattepengar...för d finns väl INGA andra hål å stoppa dom?? Ha en bra dag!

2008-06-09 @ 09:32:21
Postat av: Maria Wittikko

hej jag fick oxå brev från polisen om att jag skule ha kört för fort,samma fel som alla andra tydligen!

2008-06-11 @ 10:25:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback