2 av 5 barn

Har åkt moffa till stugan.
Så nu har vi bara minstingarna hemma.
Idag har vi varit med Robin på årlig koll hos Mats. Allt var bra o hans lungor blir bättre, behövs inte lika mycket mediciner mer *skönt*. Sen har vi "roat" oss med att leta grejsor att fixa min bil med. Den pajsade igår när gubben bytte olja, gängorna i oljetråget gick så skruven kunde inte skruvas tebaks :S
Så idag när vi skulle till Kalix fick vi låna storebrors bil *tack Peter*, Kims bil var hos glasmästaren o fick sig en ny framruta!

Nell mår nu hur bra som helst, har inte varit nått sen i söndags. Var på inskrivning på bvc, båda har ökat med ca 300g från sin födelsevikt, längden har oxå ökat. Man märker att dem är hemma när det är mattid ;)

Skickar lite styrkekramar till Sussi, hoppas Hilda blir frisk snart.

Tjing♥

Skräckkväll

Värsta kvällen i mitt liv skedde igår.
Nell hade ätit o vi lade henne o sova i vagnen, efter ca en timme hör man hur hon kräks o sen börjar kippa efter andan. Kim kollade henne, var slem o spya i mun o näsa. Snabbt upp med henne, försökte rensa näsan o munnen. Hon försökte skrika men fick inge luft. Han gav henne till mig, jag kände bara hur paniken steg, tänkte att vi måste ringa 112! Isamma veva tog han henne igen o gick o ringde 112. Vi hade henne upp o ner o försökte få slemmet att komma ut. Hon blev bara rödare o rödare o sen började bli blå.
Då ringer Torneås ambulans, dem är på väg o är vid Älvagård. Dem frågade hur dem hittar till oss. Under hela tiden försöker vi byta ställning på Nell, gräva ut slem från munnen som kommer upp o ge henne lite konstgjord andning. Kommer ett nytt samtal från Torneås ambulans, undrar hur det går o i under samtalet så säger dem att nu kör Happis ambulansen om oss.
Sen kommer samtal från Happis ambulans, frågar var vi bor o att dem snart är hos oss.
Sen ringer Torneå igen o säger att dem pratat med Happis o att dem tar det, så Torneå vände.
Kommer på att nån måste vara med barnen så jag ringer mamma, säger bara när hon svarar "att kan du komma, Nell är sjuk o ambulansen är på gården". Hon slängde bara på luren o åkte.
När ambulansen var här hade hon börjat piggna till, dem skulle kolla saturationen på henne, men eftersom hon är så liten funkade grejerna inte riktigt på henne. Dem lyssnade på lungorna o dem var rena o fina.
Vi lastade oss i ambulansen o åkte mot stan, hon fick lite syrgas under resan. Hela resan till stan sov hon i min famn, fin färg men lite tagen.
Mamma mötte ambulansen i rondellen, utan blåljus. Hon blev orolig o ringde Kim, tänkte att nu har det inte gått bra. Kim sa att hon börjat andas hemma o var mycket piggare så därför hade dem inte lika bråttom mot stan!
På akuten vaknade hon o kikade var hon var, såg totalt oberörd om vad som hänt.
Läkaren trodde att hon haft slem som runnit ner samtidigt som kräkreflexen startat, detta gjorde att hon fick upp så mycket slem.
Vi stannade på obsen två timmar, fick sen själv välja om vi skulle hem eller vidare till Sus, vi valde att åka hem. Hela tiden på obsen var hon pigg, åt massor o såg ut att må helt bra.
Jag har spenderat halva natten sovandes/vaken i soffan med gubben i fåtöljen. Vid tre tiden tog jag med mig Tuva upp för att sova. Hon hade magknip så det slutade med att hon somnade på mitt bröst. Så sov vi tills kl 05,30 då hon var hungrig. Vid 6 tiden var det avlösning där nere, Kim gick upp för att sova o jag gick ner med tjejerna.
Idag kan man inte tro att nått har hänt, Nell sover o äter precis som vanligt!


Jävla pissmorgon!!

Morgonen började med att jag fick skotta bron!! Var så blöt snö att det inte gick o sopa.
När vi kommer till skolan ligger Mys mössa, vantar, xtra vantar o ballerinaskor som en stor snöboll på hennes hylla! Nån hade kastat ut hennes saker igår efter att vi gått hem, Anton hade sett kläderna utanför dörren imorse, helt översnöade! Vem tycker att det är roligt att kasta ut andra barns kläder?? Nån som själv vill gå ut i dyngsura kläder kanske??? Fröknarna skulle utreda, får se om nån erkänner, tror ju inte det!

När jag sen skulle köra från skolan så körde plogbilen framför mig, bra tänkte jag då går det ju lättare att köra! När han var i jämn höjd med Viktoriavägen så bromsar han o börjar backa. Jag hade stannat en bra bit bakom så jag var inte så orolig, sen tittar man ju oftast bak när man backar! Men han fortsatte backa, så jag började oxå backa o tuta åt honom. Sen bar det av framåt igen. I höjd med Erling H/stationsvägen så stannade han igen. Denna gången var jag förberedd, trodde jag, o stannade lååååååångt bakom honom. Då kommer den JÄVELN med FULL fart bakåt!!!!!!!!!! Jag i smått panik, slänger i backen o ska backa, får inget fäste med däcken o bara spinner. Jag börjar tuta som fan o hoppas att han ska märka mig!! Då kollar han helt plötsligt bakåt o stannar, ca 50 cm framför min front!!! Sen svänger han o börjar ploga efter Stationsvägen, jag arg som ett bi tutar åt honom när han kör iväg! Han kollar ut genom fönstret som om JAG vore galen!!!!!
Korpis kommer att få ett argt samtal från mig idag!!!! Man ska väl fan kolla åt det håll man kör, lr hur!!!!!!!

Ska idag roa mig med att försöka boka tider för tjejerna till Hörcentralen o Ortopeden!

  image263

Tack

För alla lyckönskningar, värmer verkligen i hjärtat :)
Nu är vi hemma, känns såååå skönt!
Vi smet från bb redan på lördag. Mellanlandning på ön en natt, jag stupade i säng med stora barnen medans Kim o mamma tog hand om Tuva o Nell. Kan ju säga att jag sov medvetslöst :)
Igår packade vi bilen o styrde hemåt, fullt lass var det  i bilen på väg hem :)
Var så skönt att komma hem o sova i egen säng igen.

Förlossningen gick bra o ganska snabbt.
Klockan 8 kördes ctg, då upptäckte dem att Nell vänt sig igen så ingen kom i säte!
9,00 spräcktes hinnan för Tuva så vattnet gick, samtidigt sattes dropp för att få igång värkarna.
Först kändes inte nått o sen kom allt på en gång. Starka värkar med knappt en minut emellan. Denna gång testade jag epiduralen, blev bra avlastning i ryggen på en gång. Samtidigt använde jag lustgasen oxå. Jag var inställd på en ganska lång förlossning, har tagit tid med dem andra!
Det var 4 cm öppet när vi startade, Kim kollade på kurvan på datorn o sa till mig att om allt stämmer borde dem vara födda vid 15 tiden! Aldrig sa jag, påpekade minnsan hur lång tid det tagit förut!
Barnmorskorna kom o gick, jag sniffade min lustgas mest hela tiden.
Dem kollade mig med jämna mellanrum o vips så var jag öppen 6 cm, tänkte att detta kommer att ta tid!
Sen kommer bm in igen, säger att hon måste få kolla mig för det var en timme sen sist. Var inte så pigg på det eftersom jag hade så starka värkar, men jag gav med mig tillslut.
Djupa andetag i lustgasmasken medans hon kollade, så säger hon att nu är det 10 cm, du kan börja krysta nu!
Hörde hur hon pratade med Kim om att hon skulle kalla på alla andra som skulle vara inne i rummet. Jag var nu ganska hög av lustgas, det enda som satt i huvet var att hon sagt 10 cm o krysta. Ok tänkte jag, gör väl det då. Släppte aldrig masken utan började krysta, känner hur bebisen glider ner o sen ut. Bm hade vänt ryggen mot mig o skulle sätta på sig handskarna, då hör jag Kim säga att nu kommer den. Hon vänder sig tillbaks mot mig, sen hör jag henne ropa till Kim att LARMA!! Ut kom Tuva på en krystvärk, var bara Kim o bm i rummet, hon hann inte ens få på sig handskarna!! När hon var ute så kommer alla in i rummet, lite sent bara :)
Jag öppnade aldrig ögonen så jag har inte så stor susning om vem som var där, men jag kände igen rösten på Liselott iaf.
Därefter avtog värkarna ganska mycket, så droppet ökades. Sen säger bm till mig att nu får du andas bort några värkar för kanten är tillbaks så du är bara 9cm öppen!
Näe, svarade jag! Du kan hålla bort kanten medans jag krystar, tyckte jag o så blev det. Hinnan spräcktes även för Nell, men hon låg ganska högt uppe. Tillslut var det en bm som höll bort kanten o en som tröck/manglade på min mage medans jag krystade.
En dryg timme senare kom Nell äntligen :)
Jag hade ganska kraftiga blödningar efter, Bertil (spec läkare) var in flera ggr o kollade. Dem räknade med att jag blött ca 2 liter, blev även sydd i livmoderhalsen som fått skador. Annars gick jag knappt sönder, blev inte många stygn *skönt*.
Klockan var inte förrän vid 22 tiden när jag kördes över till bb. De ville se att jag slutat blöda först. Sen var dem så "snälla" att jag fick en kateter oxå, allt för att avlasta livmodern!
Nu är vi alltså äntligen hemma o får gå efter våra egna rutiner, känns så skönt!!
Så för alla som är sugna att se bebisar så finns dem på Tornedalsvägen 354 :)

Bamsekramar till mamma, Jocke o Sofia som tog hand om mina andra barn i flera dar, ni är verkligen guld värda :)

Tjing♥

Torsdag den 14/2 klockan 8,00

Ska jag vara i Sunderbyn!! Då ska dem testa sätta igång mig *jipppppiiiieeeee*. Hon kollade nu, allt är mjukt o jag är 3 cm öppen!!
Fick själv välja dag, hade fått komma imorron bitti redan men det hade jag inte tid med. Sotaren kommer på morronen o sen ska min lilla rädda Robin till tandisen, nytt försök att laga tanden! Han är så ängslig av sig så jag kan ju inte gärna låta nån annan gå med honom!
Sen ville dem ju såklart starta från morgonen så det bidde inget idag :(
Nå nu vet man ju att det är på G i allafall. Med lite tur så startar det av sig själv, hon var ju ganska oförsiktig när hon undersökte mig.
Som det ser ut på mätningarna så har tvåan börjat "leva" av sin syster. Hon är större o växer mer o snabbare. Det är väl oxå en anledning till att dem tycker det är dags att komma ut nu!
Imorron för vi ungarna till mommo, Jocke o Sofia för att styra kosan mot Luleå. Vi sover en natt hos pappa, blir nog enklare så, då behöver vi inte starta så tidigt på morgonen. Blir lite sovmorgon o sen har man frukost färdigt när man vaknar, nästan som på hotell :)

Nu ska jag börja kika igenom vad ungarna ska ha med sig

Tjing♥

Helgen över

Helgen rasade bara förbi. Lördag var det meandi hos Sussi, handlade en hel massa (säg inte till Kim ;) )
Kim, Peter o Håkan hade lastat alla ungar på skotrarna o var ute nästan hela dan.
Söndag var det skoteråkning igen, jag stannade hemma såklart!
Sen var det dags för kyrkan, Robin skulle få sin bibel. Dem var så söta barnen när dem gick fram för att hämta biblarna :)

Imorron bär det av mot Sus igen, dags att mäta bebisarna igen. Jag har en liten förhoppning om att hon ska säga att det är för lite vatten o att dem måste sätta igång mig! Ja ja, drömma kan man ju!
Ska först hinna förbi pappa o hämta ett kvitto, dockvagnen Siri fick i julklapp har pajat, plasten har spruckigt! Ska byta den när vi ändå är i Luleå.

Elli: han lyssnar på sånt som låter dunk, dunk, dunk! Hade nästan varit bättre med Christer Sjögren*asg*.
Väntar med stor spänning på att Emma ska få sin bebis, hörde igår att dem var på g in!

Nu har jag en stoooor tvätthög som väntar på att jag ska vika in den!

Tjing♥

Tillägg:

Glömde ju säga, vet ni vad jag lyckades med igår??? Skulle backa bilen från garaget, när halva bilen var ute så fastnade den!
Var nån knöl utanför som bakhjulen fastande på o vid högra framhjulet så var det en stor isfläck!! Hade inte fäste åt nått j*vla håll! Försökte gunga fanskapet men det gick inte så bra! Till slut fick framhjulet fäste igen men då hade bilen glidit åt sidan o det märkte inte jag. Jag gav gas så den skulle ta sig ut o vad tror ni hände??? Jo jag smällde sönder högra sidospegeln*suck*. Nu var det lite tur i oturen så det var bara glaset som pajade, tänkte att nu blir det säkert lite billigare!! Men sån tur hade jag inte, man måste byta hela spegeln *dubbelsuck* o den kostar nästan 1700 spänn!!!!! FAN säger jag bara!!!! Denna månad ska även Kims bil besiktas o han behöver en ny framruta, den hade nästan samma prislapp som min spegel.
Undrar ibland varför allt skit kommer på samma månad?? Nån som har ett bra svar?
Nåväl vi får ju våra bebisar denna månad, det är ju nått positvit som uppväger all skit!

Bakterier i massor!!

Har varit med Siribus till vårdcentralen idag. Hon har bakterier nästan överallt!!!
I öronen, i näsan, i båda ögonen, bakom ena örat i ett sår och i huden i form av prickar. Enda stället hon inte hade nått på var i halsen, helt otroligt med tanke på all halsfluss som går just nu!
Medicinerna hon fick gick på 300 spänn, lite dyrt tycker jag men frisk ska hon ju bli!
Hon har nu varit hemma en vecka o jag är helt slut, ena stunden är hon pigg som pommac o busar o härjar, sen blir hon trötter o grinig för att somna inom en timme. Tur att pappaKim är hemma o kan avstyra henne lite från mig!
Nu hoppas jag bara att hon blir frisk innan bebisarna kommer o att ingen annan av ungarna hinner bli sjuk, vill ha ett friskt hus när vi kommer hem från bb. När jag fick Siri o var på väg hem så hade My o Robin magsjuka, ni kan ju gissa vem som fick det sen, rätt det var jag!! Så första tiden hemma var inte så kul, magsjuka o feber härjade i huset. Sen när hon var 8 veckor så fick både hon o My ögoninflammation + att Siri fick RS-virus. Det blev några nätter i Sus för behandling!
Denna gång vill jag därför undvika att ha hela huset sjukt när vi kommer hem, kanske man kan stanna på bb i nån vecka ;)

Får man sparka på sin man när han gör sig lustig över musiken man lyssnar på??*hmm* Han gillar verkligen inte RHCP!

Joannah: om jag får ditt kontonr kan jag betala dig där!

Nu ska jag medicinera lillsnäckan o smörja hennes sår, ha en härlig kväll

tjing♥

Sjukstuga än!

Siribus är ännu hängig. Ingen feber, snuvig, ont bakom örat o nu ser det ut som ögoninflammtionen knackar på dörren!
Hon är ganska pigg o busar en hel del, men sen blir det bakslag helt plötsligt. Hon gråter o sen somnar hon!
Hon blir hemma imorron igen, får busa med pappa så jag får vila mig :)
Kim har varit med de större barnen till hockeyplan o åkt lite skrillor. Han lovade igår o ingen av dem brydde sig att det var kallt ute idag. När dem kom hem så var det skidåkning på gården som gällde!
Siri o jag har gått igenom alla lådor med kläder som kommit från Kajsa *tack Kajsa*, var en hel del att titta igenom!
Dagens tecken för mig har varit smått illamående, hoppas det gett sig till imorron *hoppas*.

Gubben lagade mumsmiddag till mig. Alla andra åt potatisburgare*blääää*, jag fick hornet (kryddiga kycklingbitar), pommes o bearneisesås *slurrrppp*. Blev lite kvar till imorron oxå!

Nu ska jag lägga mig i soffan igen, ha en härlig kväll

tjing♥

Småsjuka

Här i huset har förkylning börjat härja. Siri har lite feber o snuva. Imorse har hon sovit till nästan 10,00, händer inte ofta kan jag säga!
Mysan är lite snuvig men det har stannat där!
Igår skickade vi iväg Robin till ön, ska hämta hem honom imorron. Enligt honom själv så skulle han stanna där i 16 veckor!!
Mysan var en stund o lekte med Moa. Faffa var på utryckning o hämtade hem henne sen.
Idag har hon styrt kosan mot Korpikylä o Mathilda, än en gång är det faffa som är chaufför *tack Håkan*.
Själv har jag just nu en gnällspik som vill ha en av mina prydnadssaker, att hon orkar tjata lääääänge *suck*.

Gubben har varit o skottat o mekar nu i en skoter. Han håller på att elda igång lite varmvatten så Siribus o jag får basta lite sen!

Tror jag måste skaffa mig öronproppar, tjatandet blir bara värre!! Siri är mitt envisaste barn, hoppas tvillingarna blir lugna *håller tummarna*.

Är det ingen som är sugen att hälsa på hos några halvsjuka med gnällspikar hemma??? Bara att svänga in i så fall :D

Ska se om jag hittar avstängningsknappen på henne!

Tjing♥

Rubriktorka

Vet inte vad jag ska ha för rubrik för jag har ingen aning åt vilket håll detta inlägg är på väg!
Sunderbyn gick ganska bra, högra bebisen ville som vanligt inte vara med när det var dags för ctg, samma visa varje gång! Hon har för övrigt vänt sig tillbaks till säte igen! Tror hon trivs att ligga så, med huvudet i mina revben.
Jag tror hon blir en liten rackarunge när hon blir större :)
Vikten var oxå bra, vänstra väger ca 2400g o högra ca 2600g, stora o fina flickor.
Liselott sa att om jag inte fått barn till nästa besök, den 12/2, så skulle hon undersöka mig lite oförsiktigt så det kanske startar nått!
Ett besked var iaf positvit, hon räknade ut att min graviditet borde väga ca 15-20 kg, om man räknar bebisar, fostervatten o moderkaka. Jag har stigit ca 4-5 kg i vikt själv så med lite tur är jag mindre när tjejerna kommer ut *hoppas*.
Ska nästa vecka på onsdag till barnmorskemottagningen i Kalix för nytt ctg.
Jag har verkligen börjat fylla kroppen med vätska nu oxå, är så svullen så det är svårt att gå ibland!
Mitt bt har nu börjat stiga + att jag hade protein i urinet *suck*. Allt är tecken på havandeskapsförgiftning! Dem menade att om proteinen ligger kvar på +1 så är det ingen fara. Jag gick igenom allt detta när jag väntade Mysan! Hon var en liten skrutt när hon föddes, vägde 2970g o var 48cm lång!

Man hinner tänka mycket på dagarna när man bara ligger i soffan, vet ni vad jag kom fram till??
(nu kommer min man att sucka över mig igen)
Jag har alltid pratat om att jag ville ha fyra barn, men det kändes så bra att vara trebarnsmamma. Hade som vant mig med att vi skulle vara en familj med våra tre älsklingar.
Nu är jag snart fembarnsmamma, ganska maffigt!! Tänk att lilla jag ska ha fem barn!!!!

Nu ska jag börja packa Robins väska.

Tjing♥